5 comportamente care antrenează inteligența emoțională

Inteligența emoțională este abilitatea de a gestiona atât emoțiile proprii, cât și de a înțelege emoțiile persoanelor din jurul nostru.

Inteligența emoțională este acel ceva din noi, aproape intangibil, care influențează felul în care ne gestionăm comportamentele, felul în care navigăm complexitățile sociale și luam decizii personale pentru a obține rezultate mulțumitoare.

Există cinci elemente care formează Inteligența emoțională: conștiința de sine, autoreglarea, motivația, empatia și aptitudinile sociale.

Inteligența emoționala poate fi măsurată prin teste specifice și poate fi antrenată într-un proces constant de dezvoltare personală, fie că pornim de la o atentă observare și monitorizare a propriilor trăiri și dinamici în care intrăm cu preponderență, fie și prin adoptarea intenționată a unor comportamente specifice.

Iată în continuare cinci comportamente care indică o inteligență emoțională ridicată:

Un vocabular emoțional robust

Noi toți experimentăm emoții. Cu toate acestea, puțini dintre noi pot identifica ușor și precis emoțiile pe care le experimentează în timp real. Emoțiile neidentificate sunt deseori neînțelese și duc spre alegeri iraționale și acțiuni neproductive. Deși de multe ori găsim potrivit să spunem că ne simțim „rău”, cu cât exprimăm mai specific emoțiile pe care le simțim, cu atât devenim mai abili în a înțelege mai bine ce anume simțim, cauzele emoției și acțiunile pe care ar trebui să le întreprindem. De exemplu, când spunem că ne simțim „rău”, ce anume simțim? Dezamăgire, frustrare, iritare, neliniște?

Curiozitate în privința oamenilor

Curiozitatea față de semeni este rezultatul empatiei, una din cele mai importante porți de acces către o inteligență emoțională crescută. Cu cât ne pasă mai mult de oameni și de experiențele lor, cu atât curiozitatea va fi mai mare.

Cunoașterea punctelor forte și a slăbiciunilor

Înțelegerea emoțiilor este un prim pas către a ne cunoaște mai bine. Cunoașterea punctelor forte pe care ne putem baza în situații specifice dar și a punctelor slabe, a „butoanelor” pe care le avem și ne pot fi apăsate de oameni, mediu, situații, a limitărilor - toate contribuie la succesul sau eșecul acțiunilor noastre. 

Ușurința de a spune NU

Inteligența emoțională înseamnă cunoașterea auto controlului, amânarea gratificației și evitarea deciziilor impulsive. Studii efectuate de Universitatea California, San Francisco arată legătura directă dintre dificultatea de a spune „nu” și stress, burnout și/sau depresie

Perfecționismul nu este un obiectiv

Atunci când suntem în căutarea perfecțiunii în situațiile pe care le trăim, suntem lăsați constant cu un sentiment sâcâitor de eșec, lucru care ne reduce motivația și efortul. Sfârșim prin a petrece mai mult timp îngrijorându-ne în defavoarea progresului, a celebrării reușitelor și a entuziasmului pentru ce putem realiza.

Inteligența emoțională este combustibil pentru performanța profesională și fundația pentru o viață personală împlinitoare. Începând cu încrederea de sine, empatia și optimismul până la aptitudinile sociale si auto-control, înțelegerea și gestionarea propriilor emoții poate accelera succesul în orice acțiune întreprindem.

Foto: Getty Images