Uneori suntem în situația în care simțim că tot ceea ce facem presupune un efort considerabil. Această conjunctură duce la o stare de epuizare atât mentală cât și fizică. Atunci putem să cedăm fizic sau nervos și să renunțam la ce avem de făcut sau să ne repoziționăm și să înțelegem atât noi cât și cei din jur unde este un dezechilibru pentru a-l putea restabili și face lucrurile optim.
Cum ajungem în această stare de epuizare
De multe ori, în această stare de epuizare se ajunge deoarece nu am învățat să punem limite, atât în relațiile cu cei din familie cât și în relațiile cu cei din jur, sociale și de serviciu, cât și în relația psihoemoțională cu propria persoană.
Acest lucru înseamnă că uneori nu poți spune „nu” unei persoane care îți dă o sarcină de îndeplinit, chiar dacă programul tău este deja mult prea încărcat. Această încărcătură poate duce la apariția anxietății și a stresului care determină sentimentul de neputință. Această perioadă încărcată de termene și lucruri de îndeplinit duce la momente tensionate atât la serviciu cât și în familie datorate programului haotic. În unele situații, răspundem emoțional la stimulii din jurul nostru.
Pasul 1: stabilești un program
Cu ajutorul acestuia, vei avea impresia că deții controlul, situațiile viitoare vor fi mai predictibile, iar asta diminuează nivelul de stres și de anxietate deja acumulate. Fiecare are ritmul și felul lui de a rezolva situatiile, nu încerca să-ți impui ritmul colegului.Dacă simți că ai ajuns la epuizare și te simți obosit de la efortul intelectual depus, încearcă să-ți iei o pauză, poate chiar puțin timp liber pentru a face sport sau o plimbare.
Lucrurile care te încarcă energetic te vor ajuta să-ți muți gândul către altceva. Bineînțeles că și alimentația trebuie să fie potrivită pentru perioada de stres, pentru a putea oferi organismului toate ingredientele de care are nevoie. Când simți necesar, fă pauze de relaxare pentru destindere, atât psihică cât și fizică și reconectează-te cu natura.
Pasul 2: comunică blând și clar
Învață să comunici asertiv și să împarți obligațiile atăt la serviciu cât și în familie. Este necesară buna comunicare atât între parteneri cât și în mediul de muncă deoarece doar așa putem exprima verbal nemulțumirile și îi putem face pe cei din jur conștienți de încărcătura mare care ne este pusă pe umeri de ceilalți. Dacă suntem prea plini de la serviciu, este util ca măcar acasă să fim înțeleși și susținuți pentru a nu claca.
Pasul 3: identifică sursa oboselii
Gândește-te și identifică mediul și situațiile care au dus la această încărcătură emoțională greu de gestionat. Este foarte util să identificăm care dintre mediile cu care interacționăm și sarcinile care ne se sunt atribuite pot deveni copleșitoare și nu le putem rezolva. După ce realizăm care sunt situațiile în cauză, vom încerca să ne raportăm la ele într-o manieră pe care o putem gestiona.
Fă-i pe toți cei cu care interacționezi să înțeleagă că, pentru a le putea răspunde pozitiv la cerințe și a-ți putea îndeplini toate sarcinile date, este necesar ca tu să te simți bine cu tine, să ai o stare bună. Doar dacă tu ești în această stare îi poți ajuta pe cei din jur. Din această cauză este necesar să te ajuți pe tine înainte de a putea să-i ajuți si pe ei.
Crește atenția la propria persoană și nu lăsa lucrurile să te acapareze într-o manieră pe care îți este greu să o gestionezi după. Chiar dacă uneori Egoul și omnipotența te fac să crezi că poți face mai multe lucruri, fiecare personă are un potențial propriu maxim la care se va raporta și după care va funcționa. Este indicat și normal ca fiecare persoană să aibă propriile limite pe care să și le accepte. Când simți că ceva este în neregulă, sfatul meu este să acționezi pentru a repara imediat. E cel mai sănătos!