Transformarea în educație și rolul consilierului de carieră

Modul în care copiii noștri învață trebuie să se schimbe

Una dintre preocupările de bază pentru educația viitorului este felul în care inteligența artificală (IA) poate fi valorificată pentru a crea experiențe de învățare personalizate, care să stimuleze implicarea elevilor și să susțină bunăstarea lor mentală și emoțională. IA este în top 5 tendințe în educație și remodelează toate industriile, inclusiv educația. Modul în care învățăm trebuie să se schimbe – îmbrățișarea tehnologiei și a învățării pe tot parcursul vieții devin esențiale într-o lume în perpetuă transformare. 

În acest context, înainte de începerea unui nou an școlar, 450 de profesori, elevi, părinți, consilieri școlari și decidenți în domeniul educației au participat la Conferința EduX: Viitorul Educației și Consilierii în Carieră a Elevilor, sub umbrela EduZ Conference 2024: Transforming Learning in the World of AI, o dezbatere care modelează viitorul învățării.

„X reprezintă viitorul, necunoscutul care ne invită să îl desenăm, să îl proiectăm. O metaforă sugestivă pentru educație am găsit-o în proba regală K4 la kaiacul de performanță: elevul reprezintă ștrocul (primul din barcă), cel care ține cârma bărcii, stabilește direcția și frecvența pentru a înainta. Dar viteza bărcii depinde de împingători (următorii 3 din barcă): părinții, care oferă ghidaj și susținere, apoi profesorii care contribuie cu informația, inspirația și magnetismul lor. Al patrulea, ultimul în acest patrulater al sincronicității și al performanței, e cel ocupat de consilierul școlar, despre care vorbim, din păcate, cel mai puțin. De împingători depinde viteza cu care înaintează elevul, forța vântului din pânzele viitorului acelui copil. De la triunghiul educației (elev-profesor-părinte), trecem așadar la patrulaterul educației (elev-profesor-părinte-consilier de carieră), iar rolul fiecăruia e crucial.”, a declarat Andreea Paul, fondatoarea și președinta INACO - Inițiativa pentru Competitivitate. 

Asociația INACO a adus în atenția comunității școlare și a opinei publice o dezbatere în care au fost explorate noi orizonturi pentru a îmbunătăți orientarea profesională a elevilor, integrând metode moderne și instrumente digitale inovatoare.

Panelul de discuții a reunit specialiști din domeniul educației, consilieri școlari și experți în tehnologie:

Moderator: Serdal Uteu, EduZ Learning & Development Hub coordinator Lumina Instituții de Învățământ;

Veli Kapcak (William Cognity), autorul cărții “A Comprehensive Guide for School Career Counsellors: Supporting 11-18 Year-Old in Their Career Journey”, Head of Meta Career;

Marian Crăciun, Doctor în Științele Educației, Directorul Departamentului de Consiliere și Orientare pentru Carieră - Universitatea din București;

Aura Stănculescu, profesor consilier școlar, director CMBRAE;

Marcela Claudia Călineci, consilier școlar, Coordonator proiecte educaționale cu finanțare europeană  CMBRAE;

Selim Goruken, consilier școlar și de carieră, Highschool Career Counsellor, Liceul Internațional de Informatică Bucuresti

Mihaela Hanganu, Consilier Școlar Gimnaziu, Liceul Internațional de Informatică București.

Broșura „Instrumente Digitale de Ghidare a Carierei Elevilor” completează activitatea robochatului Mariaprimul consilier vocațional digital pentru elevii din România, care ajută elevii, profesorii, consilierii vocaționali și părinții să descopere meseriile viitorului și să se poată pregăti mai bine pentru acestea.