În ultimii ani, discutăm tot mai mult despre moda sustenabilă. Se iscă dileme în ceea ce privește sustenabilitatea anumitor branduri sau apar polemici despre impactul negativ al industriei fashion asupra planetei.
O discuție despre sustenabilitate în industria modei este una dificilă și complexă; diverse tipuri de informații, multe contradictorii, se găsesc peste tot pe Internet.
Acum ceva timp, spre exemplu, circula un mit conform căruia moda este a doua cea mai poluantă industrie de pe glob - o informație falsă, trebuie menționat, deși este departe de mine ideea de a minimiza efectele nocive pe care industria fashion le produce an de an asupra planetei și a oamenilor. Ce vreau să exprim, de fapt, este că sursele de informare (și dezinformare) sunt multe și dezordonate, iar dacă nu știi ce să alegi, îți poți forma o imagine greșită.
Acestea fiind zise, voi încerca, în acest text, să fac o sinteză ușor de citit și de înțeles a celor mai importante informații pe care trebuie să le cunoști despre sustenabilitatea în modă, iar în final îți voi oferi câteva soluții practice și aplicabile în viața ta (mai bine zis în garderoba ta) de zi cu zi.
Ce înseamnă „sustenabilitate”?
În cadrul industriei de fashion, sustenabilitatea este definită ca un proces de a crea și a produce haine care să nu aibă un efect negativ asupra mediului, dar nici asupra vieților oamenilor care lucrează în această industrie. Moda sustenabilă este, așadar, moda prietenoasă cu mediul în care trăim și produsă în mod etic.
Fast fashion: cel mai mare inamic al sustenabilității
Problemele încep din start, încă de la design-ul hainelor, înainte ca acestea să fie produse și să existe fizic. O succesiune a evenimentelor în modă, grosso modo, ar fi următoarea:
O tendință își face apariția. Tendințele erau, la început, date de marile case de modă, care își prezentau noile colecții de patru ori pe an, iar noile piese ajungeau în magazine și, implicit, la consumatori cu o anumită întârziere.
Odată cu digitalizarea modei, dar și cu consumerismul tot mai pronunțat, cererea de noi și noi piese și nerăbdarea clienților au dus la apariția a ceea ce numim acum fast fashion („modă rapidă”).
Multe branduri care se încadrează sub umbrela „fast fashion” preiau tendințele cu viteza luminii și încep să producă piese similare cu ceea ce vedem pe runway sau pe social media încă înainte ca originalele să ajungă în magazinele brandurilor care le-au creat. Procesul satisface nevoia consumatorilor de a avea imediat în dulapul lor piesele pe care le văd pe Bella Hadid sau Kendall Jenner.
Deși nu e în sine un lucru rău, problema reală stă tocmai în felul în care sunt produse aceste haine - în fabrici din țări sărace, ce nu oferă condiții decente lucrătorilor lor (majoritatea femei) cum ar fi un program de muncă legal sau plata corectă, dar și în materialele folosite - țesături sintetice non-biodegradabile ce lasă o amprentă uriașă de carbon asupra mediului. Și nu am pus la socoteală transportul dintr-o parte în alta a globului (majoritatea fabricilor se află în Asia).
La început paragrafului am menționat design-ul hainelor - ei bine, pe lângă procesul defectuos în care sunt făcute, piesele sunt gândite din start să aibă un preț foarte accesibil, deoarece ele satisfac o nevoie de moment, pentru ca mai apoi să fie aruncate - de aceea și calitatea lor este una foarte proastă, arătând bine doar pentru câteva purtări și încurajând, astfel, consumatorii să le înlocuiască rapid.
Într-un final (foarte trist), hainele atât de mult dorite și folosite doar câteva săptămâni sau luni ajung să formeze munți de gunoaie care afectează și mai mult mediul atunci când sunt arse, emițând noxe dăunătoare stratului de ozon.
Inițiativele brandurilor; atenție la greenwashing!
Sunt sigură că ai observat, în cazul multor branduri mass-market, inițiative de tipul „colecții/piese/materiale sustenabile” atât în ceea ce privește etichetele hainelor, cât și campaniile de marketing - mesajul este acolo, foarte vizibil, conceput să atragă atenția.
Deși sunt catalogate drept „fast fashion”, aproape toate brandurile cunoscute au astfel de inițiative și par a fi foarte active în sfera sustenabilității.
Dar oare chiar așa este?
Procesul de a crea o impresie falsă asupra consumatorilor că o parte din produsele unei companii sunt prietenoase cu mediul și fabricate în mod etic se numește „greenwashing” și este conceput tocmai pentru a capitaliza pe cererea tot mai crescută a publicului pentru sustenabilitate, dar și pe lipsa de informație din domeniu. Sigur, alegerea unor piese pe a căror etichetă sunt menționate cuvinte precum „eco” sau „recycled” este o abordare la îndemână, ca să nu mai spunem că aduce și un sentiment de consolare în inima consumatorului atent la mediu. Însă, din păcate, nu aduce niciun fel de schimbare reală.
La o privire mai atentă, se observă că afirmațiile pe care aceste branduri le fac nu sunt fondate în realitate, ori sunt foarte vagi și nu oferă informații concrete. De asemenea, faptul că o companie poate investi mai mult efort să creeze o colecție sustenabilă, printre multe alte colecții de haine nesustenabile, nu îi scuză cu nimic modul obișnuit de operare.
Mai puțin nesustenabil nu înseamnă sustenabil.
O privire mai optimistă: organizații și inițiative sustenabile
Nu cred că este totul pierdut. Avem un drum lung și greu de parcurs până la a ajunge să schimbăm industria modei cu totul, însă această călătorie a fost deja începută de mai multe organizații, coaliții, inițiative și programe de cercetare care lucrează activ la asta.
Spre exemplu, Centrul pentru Modă Sustenabilă din cadrul London College of Fashion este un centru de studiu care există încă din 2008 și care își propune să susțină jucători cheie din industrie care aduc pe piață design-uri sustenabile și noi procedee de business. Fundația Ellen MacArthur are ca scop principal tranziția spre un model de economie circulară, bazată pe principii de reducere a poluării și a risipei, păstrând piese și materiale în uz mai mult timp.
Fashion Revolution a devenit deja o mișcare globală care aduce laolaltă branduri, magazine, designeri, consumatori din toată lumea și se concentrează pe a folosi vocile tuturor membrilor pentru a aduce schimbare în lume. Există și o aplicație pentru smartphones, numită Good On You, care oferă la un simplu tap pe ecranul telefonului o grămadă de informații utile cum ar fi rating-uri de sustenabilitate pentru branduri, dar și articole bine documentate despre impactul modei asupra oamenilor, animalelor și planetei, pentru creșterea gradului de conștientizare.
Cel mai important, în momentul acesta, este să creștem nivelul de informare a consumatorilor despre problemele care există în industrie, să vedem aceste probleme și să găsim soluții viabile și ușor de luat în calcul ca alternative - ceea ce încerc și eu să fac prin intermediul acestui text.
Ce putem face concret?
Sunt conștientă că toate informațiile de mai sus pot veni la pachet și cu un grad de confuzie sau de nelămurire cu privire la acțiunile concrete pe care le putem întreprinde noi, ca persoane individuale, în viața noastră de zi cu zi.
Deși efectele cele mai vizibile le au, bineînțeles, acțiunile marilor companii, branduri și instituții, există câteva lucruri pe care le putem face și noi dacă ne dorim să contribuim la schimbare.
1. Primul dintre aceste ar fi schimbarea obiceiurilor de shopping - am discutat despre asta și în articolul despre garderoba capsulă.
Partea bună este că această schimbare va fi benefică, pe termen lung, și pentru finanțele tale. Cheia schimbării este să nu mai cumperi piese de proastă calitate, care se uzează și se strică repede, fiind nevoie astfel să fie înlocuite din nou și din nou. Pe termen lung, ajungi să cheltuiești mult mai mulți bani decât dacă investești de la început în piese mai scumpe, dar pe care le vei purta mult mai mult timp - și nici nu mai contribui la risipa de resurse, atât umane cât și materiale.
2. Al doilea lucru pe care ai putea să îl faci pentru a te implica în schimbarea industriei modei este să îți duci hainele vechi, pe care nu le mai porți, la reciclat. Nu le arunca odată cu gunoiul menajer - ele vor ajunge în gropile de gunoi, de unde nu vor putea fi reciclate în mod corect, iar fibrele sintetice nici nu se vor descompune prea rapid. Aici vei găsi multe informații folositoare despre reciclarea hainelor.
3. Alte acțiuni pe care le poți face pentru a ajuta la transformarea industriei fashion într-una sustenabilă, în viitor, ar fi să apelezi atât la închirierea hainelor (spre exemplu, pentru un eveniment special la care ai purta o singură dată o piesă. Te va ajuta și în ceea ce privește bugetul!), dar și la revânzarea hainelor care sunt încă într-o stare bună, dar nu ți se mai potrivesc din punct de vedere stilistic sau al măsurii. Există atât platforme online pe care poți face asta (Vestiare Collective, Dressingz) dar și grupuri de Facebook (Nu Mai Port, Urzeala Șifonierelor). Pentru închiriere, poți apela, spre exemplu, la Renti sau DressBox.
În încheiere, țin să îți mulțumesc că ai citit articolul meu până la capăt. Primul pas este informarea și conștientizarea problemelor, apoi vine schimbarea. Avem o responsabilitate comună în ceea ce privește viitorul industriei modei și doar prin implicare colectivă putem contura o schimbare vizibilă.