Concursurile școlare: înscriem sau nu copiii?

Ce să iei în calcul atunci când decizi dacă merită sau nu să-ți trimiți copilul la concursurile școlare sau extra școlare.

Grădinițele și școlile și-au deschis porțile, părinții simt că pot răsufla ușurați: copiii s-au adaptat și par că și-au găsit un ritm, rutinele prind cheag. Dar ca-n orice poveste de pe lumea asta, e nevoie să apară și intriga care tulbură apele, iar firul narativ se învolburează. 

Pentru unii dintre părinți, intriga este reprezentată de apariția în peisaj a concursurilor. 

Când încep, de fapt, concursurile?

În general, înscrierea la concursuri începe de la vârsta școlarizării. Cu toate acestea, există concursuri și competiții inclusiv pentru cei mai mici: de la cele de artă, muzică, competiții sportive, la cele de cunoștințe.

La grădiniță, concursurile pot fi organizate într-un mod care să fie adecvat vârstei și dezvoltării copiilor, cu scopul de a fi distractive și educaționale. Sunt utile și au scop educativ dacă urmăresc dezvoltarea abilităților motorii fine și grosiere, îmbunătățirea abilităților sociale și de comunicare, învățarea noilor concepte și idei prin joacă, explorare și descoperire. Deoarece grădinița corespunde unei etape a dezvoltării în care copiii învață prin joc și colaborare, concursurile ar trebui să se desfășoare într-o atmosferă relaxată, non-competitivă, în care se pune accent pe participare și nu pe câștig, ceea ce reduce puțin spectrul concursurilor la care pot participa.

Experiența concursurilor vine cu oportunități valoroase pentru copii de a învăța din experiența personală și a înțelege importanța efortului și a învățării din greșeli. Părinții și educatoarele  joacă un rol important în sprijinirea copiilor în pregătirea pentru concursuri, asigurându-se că participarea este pozitivă și că accentul este pus pe învățare, nu doar pe câștig, pe proces, nu pe rezultat și prin crearea, încă de la început, a ideii că participarea la concurs dă o direcție și feed-back, nu este deznodământul poveștii.

Cum evoluează concursurile?

La vârstă școlară, lucrurile încep să fie puțin diferite. Unii părinții au dificultăți în a recunoaște că privesc concursurile ca pe evaluări externe școlii care certifică achizițiile copiilor și pun semnul egal între concursuri și evaluări.

Este bine să nu se piardă din vedere că un concurs nu este o evaluare, ci vizează zona de performanță, interesul copilului și efortul personal, suplimentar.

Așadar, cu sau fără concursuri?!

Acestea fiind spuse, cum decidem ca părinți dacă este bine sau nu să participe? Parcurgem lista de beneficii și de efecte adverse ce pot să apară și ne asumăm decizia.

Beneficii pe termen imediat

  • Concursurile pot ajuta la dezvoltarea și îmbunătățirea unor abilități esențiale, cum ar fi gândirea critică, rezolvarea de probleme, creativitatea, comunicarea, abilitățile de cercetare și multe altele, în funcție de tipul de concurs la care îl înscriem. 
  • Le oferă copiilor oportunitatea de a învăța sub presiune și de a-și testa cunoștințele și abilitățile într-un mediu competitiv. 
  • Concursurile pot stimula motivația și concentrarea copiilor, aceștia pot deveni mai dedicați și mai disciplinați în procesul de învățare și pregătire. 
  • Obținerea succesului într-un concurs poate consolida stima de sine a copiilor, îi poate face să se simtă încrezători în abilitățile lor și să aibă mai multă încredere în ei înșiși.
Eșecul vine cu oportunitatea de a te împrieteni cu greșeala, de a învăța din ea, de a-ți cunoaște limitele și a descoperi moduri prin care poți să le depășești.

Beneficii pe termen lung

Participarea la concursuri vine și cu oportunități de recunoaștere, iar miza crește cu vârsta, rezultatele sunt valoroase pentru portofoliul personal, atrăgând la vârste mai mici recunoașterea profesorilor, a școlii, iar ulterior a potențialilor angajatori sau clienți, ceea ce poate aduce beneficii pe termen lung în cariera lor.

Participarea la concursuri poate ajuta copiii să învețe cum să facă față stresului și presiunii. Acest lucru este util în viața de zi cu zi, toți copiii confruntându-se cu evaluările naționale, iar pentru unii este și primul contact cu acest tip de stres și presiune.

Dacă sunt organizate și susținute în alte centre (nu în școală) concursurile pot oferi oportunități de a cunoaște alți copii cu interese similare și de a construi relații sociale pozitive.

Riscurile cu care vine la pachet un concurs

Există și aspecte negative/dezavantaje, așa cum există și aspecte cu potențial pozitiv ce pot fi contaminate de modul în care adulții din viața copilului le gestionează. 

Mă refer la stresul și presiune asupra copiilor prin așteptările ridicate, necorelate cu nivelul și efortul de pregătire depus de copil. 

Este important să găsiți un echilibru între activități și timpul liber, deoarece participarea la prea multe concursuri sau activități extracurriculare poate duce la supraîncărcare și epuizare, atât pentru copii, cât și pentru voi, ca părinți.

Dacă nu se pune accent suficient pe procesul de învățare și pe efort, copiii pot dezvolta o mentalitate fixă, în care se concentrează doar pe obținerea de rezultate excelente, fără a înțelege importanța eșecului și a învățării din greșeli și există riscul pierderii plăcerii de a învăța.

În loc de concluzie, las un îndemn la moderație, la înlocuirea gândirii polarizate de tipul participă/nu participă, bine/rău, cu o gândire critică în care vedem, și-i ajutăm și pe copii să vadă, nuanțele și aspectele variate ale participării la concursuri. 

Foto: Pexels