7 mici pastile-poezie care vindecă

Fie că o citim sau că o scriem, poezia poate deschide un spațiu vindecător prin faptul că numește ce e, aparent, de ne-numit.

Nu cred că e o diferență prea mare între a citi și a scrie poezie. Pentru ambele e nevoie de un antrenament special al atenției către lucrurile care rămân nevăzute și nesimțite de obicei, pe lângă care trecem zilnic, în fața cărora ne protejăm excesiv și nu (mai) reacționăm, dar care sunt, de fapt, esențiale pentru a trăi.

Un proces terapeutic presupune o resensibilizare treptată a omului pentru a se bucura de toate experiențele vieții, în fața cărora se găsește amorțit din cauza unor mecanisme pe care le-a dezvoltat pentru a supraviețui în povestea sa de viață, dar care acum nu îi mai sunt foarte folositoare. 

Așa cum terapia reantrenează interacțiunea cu lumea, poezia reantrenează limbajul. Astfel, cele două se pot îmbina și potența, limbajul poetic devenind instrument în procesul terapeutic. Am ales câteva poezii pe care le-am găsit terapeutice în anumite momente-cheie din viață și care au lăsat în urmă niște întrebări pentru care îmi place că nu avem răspunsuri, întrebări care nu au voie să plece de lângă noi.

1. Natura conversațională a realității


„Vreau să știu/ dacă ești pregătită să trăiești în lume/ cu nevoia ei crudă/ de a te schimba.”

Cred că versurile acestea cuprind foarte frumos și simplu întreaga filozofie a poetului despre natura conversațională a realității.

Mă întorc des la ideea că între mine și lume e mereu o conversație, indiferent dacă eu particip sau nu la ea, că am mereu puterea să-mi influențez împrejurările sau percepțiile și că, în același timp, nu am niciodată puterea să le controlez. 

Versurile m-au găsit în perioada pandemiei, când granița dintre ce pot și ce nu pot controla a trebuit redesenată; și cred că mi-am stabilit o ancoră bună prin ele – să accept că lucrurile asupra cărora o să am control se vor schimba continuu, dar că această acceptare poate e singurul mod de a trăi autentic.  

Întrebarea care rămâne: Ce pierdem, de fapt, dacă nu trăim cu deschiderea către posibilitatea de a fi schimbate?

2. Un leac simplu împotriva cinismului

„Viața ta. Visul tău:/ Căldura de sub piciorul unei păsări/ care ațipește în zorii iernii”

Aceasta e întreaga poezie găsită într-o carte scrisă de un tăietor de lemne (și poet) din Norvegia. Nu-mi vine în minte decât textura atenției de care ai nevoie pentru a putea percepe căldura de sub piciorul unei păsări. Nu e necesar pentru supraviețuire acest tip de atenție, dar mi se pare esențial pentru a trăi plin: un leac simplu împotriva cinismului. Este textura atenției de care cred că e nevoie pentru a ne apropia intim de viață. 

Pentru mine, versurile acestea descriu perfect locul de unde simt că scriu poezie și n-aș fi putut să-l pun mai bine în cuvinte. Ce s-a mai întâmplat când am citit aceste versuri a fost că m-am simțit conectată cu o persoană cu care, aparent, nu am împărțit niciun fragment de realitate și totuși, pare că am simțit extrem de asemănător.

Întrebarea care rămâne: Ce altceva ai mai putea observa după ce-ți aduci/educi atenția sub piciorul unei păsări?

3. Fragilitatea și înțelepciunea corpului

„Doar trebuie să lași animalul moale al corpului tău/ să iubească ce iubește.”

Aceste versuri relaxează profund ceva din mine și aduc un soi de compasiune pentru toate luptele pe care mă fac să-mi dau seama că nu trebuie să le (mai) port. Și îmi amintesc de corpul meu, de interiorul corpului meu și de fragilitatea lui, dar și de înțelepciunea pe care o poartă – și când zice nu, și când se întinde spre anumite lucruri. Și mă fac să-l ascult mai des. 

Întrebarea care rămâne: Ce se întâmplă când îți lași corpul să iubească ce iubește?

4. Acceptarea de sine


„Lecția de română a fost că Sunt/ este o frază completă.”

De fiecare dată când am recitat poezia, am simțit nevoia să repet aceste două versuri. Sunt curate, nepretențioase, și se așază atât de blând și sigur ca o palmă de bunic pe mijlocul spatelui, între omoplați, ca să te liniștească și să te protejeze de tine însăți. Îmi vorbesc despre acceptarea de sine și vindecarea nevoii de a face mereu ceva pentru a merita un loc în lume. Faptul că suntem în viață acum e suficient și nu e nevoie să demonstrăm nimic. Câteodată mă gândesc cum ar arăta lumea dacă am integra în peisajele noastre interioare acest lucru.

Întrebarea care rămâne: Dacă ai ști că ești suficient de bună exact așa cum ești acum, ce ai face de mâine?

5. Reconectările după despărțiri

„așa că am mers la tine acasă să văd dacă puteai să mă vezi./ Puteai, dar m-ai strigat pe alt nume.”

Mie mi-au amintit despre cum reconectările după despărțiri se pot simți, câteodată, asemenea unei întâlniri între două persoane care sunt mai străine una de cealaltă decât două persoane care nu s-au întâlnit niciodată. Am meditat mult după ce s-au așezat aceste versuri, m-am gândit la ce înseamnă, de fapt, să cunoști o altă persoană, la ce anume te face să crezi că știi vreun lucru despre ea, la sentimentul de familiaritate și cum se schimbă el, în timp, în prezența și în absența celeilalte persoane, la cum completăm absențele cu informații care ne fac să credem că încă suntem apropiate, chiar și când nu mai știm nimic real despre viața celeilalte persoane.

Întrebarea care rămâne: Dintre cei din jurul tău, cine te (re)cunoaște în versiunea cea mai apropiată de cine ești tu astăzi? 

6. Munca noastră interioară

„și spun, oh!, mă simt mizerabil,/ ce să –/ ce ar trebui să fac? Și marea spune/ cu vocea ei superbă:/ Scuză-mă, am treabă.”

Am găsit aceste versuri când locuiam pe o insulă și mă întâlneam des cu marea, câteodată cu speranța că apropierea de ea mă poate liniști. Pentru mine au fost o aducere-aminte a faptului că propria viața ne aparține și că munca noastră interioară nu poate fi făcută decât de noi înșine. 

Întrebarea care rămâne: Cum îmi descopăr și comunic limitele la fel de frumos și sincer cum o face marea în aceste versuri?

7. Iluzia singurătății

„Cea mai frumoasă parte a corpului tău/ este acolo unde se îndreaptă. & adu-ți aminte,/ și singurătatea este timp petrecut/ cu lumea.”

Cred că felul în care asamblează poetul cuvintele înalță, parcă vorbește cu partea încă inexistentă a corpului tău/meu, care devine doar pentru că e numită. E strecurată o mică vrajă creatoare printre litere. Versurile despre singurătate sunt puternice pentru momentele în care avem nevoie să ne reinterpretăm izolarea, să-i înțelegem natura, limitele și iluzia, chiar. Mie îmi vorbește pe de-o parte despre nevoia de a fi singură în unele momente, pentru a putea participa în țesătura societății, iar pe de altă parte, despre faptul că nu suntem, de fapt, singure, niciodată. Suntem înconjurate de urmele altor vieți, prezente sau trecute, prezente sau absente temporar, oriunde ne-am găsi.

Întrebarea care rămâne: Încotro mă îndrept și ce parte a corpului meu e cel mai aproape de acel loc? 

Cam așa arată și atelierele de psihoterapoezie pe care le începem pe 1 aprilie la Fundația Calea Victoriei: noi propunem câteva poeme pe care apoi le filtrăm prin percepțiile participanților și deschidem discuții despre emoții și trăiri complexe care-și pot găsi numele în limbajul liric.  

Cine suntem noi



Carmen F. Ioniță a studiat în Marea Britanie și fascinația pentru creierul uman a motivat-o să termine un doctorat în psihologie la Universitatea Manchester. Experimente nu a făcut numai în laborator, pentru că a explorat multe teritorii și s-a familiarizat de-a lungul timpului cu limbajul mai multor spații: academic, non-profit, activism social, corporate și artistic, mergând mereu pe linii de intersecție. A lucrat cu sute de tineri, a creat jocuri educaționale, a locuit în trei țări, este îndrăgostită de Scandinavia, și a scris mult să documenteze toate experiențele prin care a fost privilegiată să treacă. Poezia a fost prezentă dintotdeauna în viața ei și mai publică din ce scrie pe aici.

Adrian David s-a format ca matematician la Oxford şi mai târziu ca fizician teoretician la OIST în Japonia, fiind animat de o fascinaţie estetică profundă pentru limbajul matematic şi pentru modurile în care acesta poate fi folosit pentru a descrie şi prezice lumea din jurul nostru. În timp ce era doctorand la OIST, a devenit interesat de intersecţia dintre artă şi ştiinţă şi, în special, de modul în care operele de artă produse de oamenii de ştiinţă pot fi folosite pentru a pune în lumină anumite narative comune despre spaţiile în care aceştia locuiesc. Tot acolo a fost salvat de poezie, pe care a descoperit-o ca un instrument mai potrivit de a concepe răspunsuri la unele dintre întrebările pentru care ştiinţa încă nu are limbajul adecvat. În volumul său de poezie heartbreakthroughs el foloseşte limbajul liric pentru a decupa şi explora spaţiul în care astfel de întrebări pot trăi şi pot fi trăite.


Foto: arhiva personală, Fundația Calea Victoriei