A sunat clopoțelul!

Cum le facem copiilor readaptarea la școală mai ușoară?

Aristotel spunea că bucuria este o alegere care vine din adâncul sufletului și este  decizia de a vedea și aprecia frumusețea din jur. Primul gând pe care trebuie să-l avem ca părinți și profesori este de a cultiva în copiii noștri bucuria de a se reîntoarce la școală, de a redescoperi bucuria conectării cu ceilalți și cu învățarea. 

Adesea ne lăsăm copleșiți de anxietatea schimbării. Este firesc să ne fie greu să reintroducem în programul comun aspecte precum trezitul de dimineața sau efectuarea temelor, dar poate fi și o oportunitate pentru a crea noi rutine. Energia pe care o investim în realizarea a ceva ce este necesar va face diferența. Dacă părintele merge cu entuziasm și caută soluții creative împreună cu cei mici, prin contagiune și copilul va fi la fel.

Cum abordăm schimbarea

Spre exemplu: „Iar ne trezim cu noaptea-n cap și reluăm lupta cu ora de culcare!” sau „Iar încep lamentările legate de teme” versus Ce zici să facem un playlist cu melodiile preferate pe care să le ascultăm în drum spre școală dimineața? Am putea să-l facem chiar înainte de culcare” sau „Ce am putea adăuga/scoate din spațiul de efectuare a temelor, ca să te ajute să te concentrezi mai ușor și să-ți dea o stare de bine?”.

Cred că reiese destul de clar din rândurile de mai sus necesitatea de a implementa cu răbdare rutine și tranziții care să ofere predictibilitate programului zilnic. Cea mai importantă dintre toate, la început de drum, este rutina de culcare și trezire. Dacă starea de bine a copilului este o prioritate, practica trebuie să susțină afirmațiile. Pentru ca un copil să înceapă programul școlar cu bucurie, trebuie să fie odihnit. 


Apoi, necesită conectare și organizare. Asta înseamnă că sosirea la școală nu ar trebui să fie în ultimele minute, transpirat și alergând cu ghiozdanul în spate, ci cu 10-15 minute mai devreme, pentru a avea timp să împărtășească învățătoarei și colegilor întâmplările trăite, visul din noaptea precedentă și să se racordeze la energia grupului.

Reconectarea cu colegii

Pentru a facilita reconectarea cu grupul, organizarea de întâlniri în afara școlii este o acțiune la îndemână. Dacă nu s-a realizat anterior debutului școlii, o ieșire cu grupul într-un parc după prima zi de școală poate ajuta la reducerea anxietății și crearea unui sentiment de apartenență și conectare.


Dacă nu au avut loc, este momentul propice pentru discuții despre așteptări și schimbările pe care le aduce anul școlar. Pentru cei din clasa a IV-a, este bine venită accentuarea ideii că este un an important, dar și plin de momente speciale, fiind finalul ciclului primar. Investigați emoțiile pe care le au, obstacolele percepute, dar căutați și ceea ce le stârnește entuziasmul. Copiii aflați la debutul școlarității se pot confrunta cu anxietatea separării de părinți, sau se mai se pot confrunta cu emoții privind învățarea, pregătirea pentru ore, teme, profesori noi, evaluări, relații rămase tensionate la finalul anului școlar.

O cameră potrivită

Menționam mai sus importanța creării unui loc special dedicat efectuării temelor și învățării. Principiile sunt: spațiul să fie bine aerist, bine luminat, lipsit de tehnologie sau alți distractori, o oază de liniște la care nu ajung (pe cât posibil) vocile fraților sau sunetele de la televizor, radio, podcastul ascultat la telefon etc.

Recomand pași mici și progres treptat: în primele săptămâni, este esențial să nu se pună o presiune excesivă asupra copiilor în ceea ce privește performanțele academice. În cazul celor mici, introducerea treptată a sarcinilor și a activităților ajută la menținerea motivației. Cei din clasa a IV-a pot începe să-și seteze obiective mici, personale, care să le dea un sens de progres.

Pentru copiii din clasa pregătitoare, focusul ar trebui să fie pe crearea unui sentiment de siguranță și familiaritate. Este prima lor experiență de școală, deci o adaptare blândă, prin joacă și activități interactive, poate face minuni.

Pentru cei mari, recomand activități care să-i implice în mod activ și să le dea un sentiment de responsabilitate pot face tranziția mult mai ușoară și îi pot conecta emoțional la procesul de învățare.

Ce au de făcut părinții

Implicarea activă a părinților este esențială în succesul adaptării copiilor la noul an școlar. Așa cum ne dorim ca elevii să fie conectați la învățare și la grupul lor, la fel de important este ca părinții să rămână conectați la acest proces. Participarea activă nu înseamnă doar verificarea temelor, ci și susținerea emoțională zilnică, discutarea succeselor și provocărilor întâlnite la școală. Conectarea părinților la experiențele copiilor contribuie la dezvoltarea unei relații de încredere și la cultivarea unei atitudini pozitive față de educație, elemente esențiale în evoluția copiilor pe termen lung.

Atitudinea față de învățare, emoțiile pe care le au față de actul descoperirii și cuceririi lucrurilor noi este ceea ce-i va conduce în viață și le va asigura succesul mult timp după terminarea școlii. Învățarea nu se produce exclusiv în școală și, cu siguranță, nu se termină o dată cu aceasta. Să-i îndrăgostim de învățare! Un an școlar cu multe descoperiri despre sine și lumea din jur vă doresc!

Foto: Freepik