Black Friday: economii sau bani aruncați pe fereastră?

Black Friday sau Vinerea Neagră a devenit un fenomen global în care sume uriașe sunt cheltuite în doar câteva ore.

„Black Friday” a început în Statele Unite, iar termenul are o istorie de peste 50 de ani. Totul a pornit în anii ’60 în Philadelphia, unde poliția locală a folosit termenul pentru a descrie aglomerația de pe străzi din ziua de vineri de după Ziua Recunoștinței (Thanksgiving). Afluxul mare de cumpărători și turiști care veneau în oraș pentru meciurile de fotbal american făcea ca traficul să fie blocat – o zi haotică, de-a dreptul „neagră” pentru autorități. 

În timp semnificația termenului a evoluat. În anii '80, comercianții au transformat „Black Friday” într-o zi cu reduceri masive și profituri mari, referindu-se la faptul că mulți dintre ei intrau „în negru” financiar (adică profitabil) în această perioadă datorită creșterii masive a vânzărilor. În contabilitate, termenul „negru” era folosit pentru a indica profit, în timp ce „roșu” însemna pierderi. Astfel, Black Friday a devenit ziua în care retailerii treceau de la „roșu” la „negru” datorită volumului mare de vânzări. (sursă: Wikipedia) 

Totuși, de multe ori, cumpărăm lucruri pe care nu le folosim sau nici măcar nu ni le dorim cu adevărat. Ce ne împinge să adăugăm compulsiv produse în coșul de cumpărături? Și cum putem să ne stăpânim impulsurile pentru a evita cheltuielile inutile? 

Hai să vedem ce se întâmplă în creierul nostru când vedem reduceri

Dopamina - hormonul recompensei

Reducerile de Black Friday stimulează o reacție chimică puternică în creier, în special din cauza dopaminei, hormonul asociat cu plăcerea și recompensele. Doar gândul că vom cumpăra ceva la un preț bun ne oferă o senzație de satisfacție. 

Acesta este motivul pentru care cumpărăturile devin o formă de „recompensă” imediată, similară cu cea pe care o resimțim atunci când gustăm ceva dulce sau primim un compliment. Această eliberare de dopamină întărește dorința de a cumpăra din nou, asociind actul de a face cumpărături cu o experiență plăcută. 

De fapt, anticiparea cumpărării unui produs poate elibera mai multă dopamină decât chiar deținerea obiectului respectiv. Acest efect nu este unul de durată, creierul cere din nou dopamină, și astfel se poate crea un ciclu similar în comportamentele adictive. Creierul începe să caute din ce în ce mai mult acea „fericire rapidă” asociată cu shopping-ul, ceea ce face ușor ca achizițiile impulsive să devină o obișnuință, mai ales atunci când suntem sub presiunea unor oferte de tipul celor de Black Friday. 

FOMO – sau teama de a rata oportunitatea

Reducerile și mesajele de tip „stoc limitat” declanșează „FOMO” (Fear of Missing Out) – teama de a rata o oportunitate unică. FOMO apare când credem că toți ceilalți profită de o ofertă și ne temem că, dacă nu acționăm rapid, vom pierde acea șansă pentru totdeauna. 

Aceasta ne face să cumpărăm impulsiv, din dorința de a nu „rămâne pe dinafară” sau din teama că nu vom mai putea găsi acel produs vreodată la un preț atât de bun. Chiar dacă unele persoane nu aveau intenția de a achiziționa un anumit produs, gândul că altcineva ar putea să-l cumpere mai repede sau că reducerile vor dispărea rapid îi face să acționeze imediat. 

Acest sentiment de „FOMO” poate duce la decizii de cumpărare care nu sunt neapărat raționale, dar sunt alimentate de teama de a nu rata ocazia. Și asta explică mult acele momente în care îți cumperi 2 tigăi pentru că erau la reducere, deși nu aveai nevoie de niciuna. Dacă le ia vecinul pe toate? 

De fiecare dată când vedem un preț redus, avem impresia că „economisim”, ceea ce activează, culmea, dorința de a cheltui. Deci unde e economia?

Reducerea de preț ne face să ignorăm nevoia reală de produs, concentrându-ne în schimb pe ideea că pierdem „o afacere bună” dacă nu cumpărăm. Astfel, tindem să uităm întrebarea esențială: „Am nevoie cu adevărat de acest lucru?”

Dacă ar fi să ne gândim doar la țara noastră, comunismul a avut un impact major asupra felului în care mulți români cumpără de Black Friday. În perioada comunistă, înainte de 1989, românii au trăit într-o stare de penurie, unde accesul la produse era extrem de limitat și reglementat. Bunurile erau raționalizate, iar opțiunile de cumpărare erau restrânse, ceea ce a dus la dezvoltarea unui comportament bazat pe lipsă. Așa că teama de a rata o oportunitate este un fenomen care se amplifică din cauza comportamentului învățat în perioada comunistă, unde accesul limitat la produse genera o urgență de a achiziționa chiar și lucruri care nu erau neapărat necesare. Mai țineți minte perioada din pandemie când nu se mai găsea drojdie în magazine?

Cum să eviți cumpărăturile impulsive de Black Friday

1. Primul lucrul este să îți faci o listă cu nevoile de cumpărare. Asigură-te că ce treci acolo este o nevoie și nu o dorință. De cele mai multe ori cumpărăm dorințe și mai puțin nevoi, sau credem că acelea sunt nevoi. Oare nu ai pățit să mergi la magazin după pâine și să te întorci cu 4 produse care nu erau pe listă și fără pâine? Analizează dacă chiar sunt necesare sau este un capriciu de moment. Dacă ai dubii, întreabă-te dacă vei folosi acel produs imediat sau dacă acesta va ajunge undeva într-un dulap cu gândul că îl vei folosi cândva. De multe ori, cumpărăm lucruri cu gândul că le vom folosi „la un moment dat”, dar ele rămân nefolosite.

2. Următorul pas este să îți stabilești un buget maxim pe care îți permiți să-l cheltuiești și evită să-l depășești, indiferent de cât de tentante sunt reducerile. Soluțiile precum carduri de credit, rate fără dobândă sau alte împrumuturi mici, nu vor face decât să te facă sclavul banilor și al produselor materiale. Aaaa, și încă ceva, multe magazine umflă prețurile înainte de a le „reduce” de Black Friday. Verifică prețurile produselor dorite cu câteva săptămâni înainte pentru a te asigura că reducerile sunt reale și nu e doar o strategie de marketing. Intră doar pe site-urile de unde ai nevoie să cumperi ceva specific și evită să te uiți la produse de care nu ai nevoie. Scrolling-ul din categoria „hai să văd ce mai e la reducere” te supune multor tentații și s-ar putea ca nivelul de dopamină să o ia razna și să cumperi mai mult decât ai nevoie. 

Până la urmă, este decizia fiecăruia ce face cu propriii bani munciți, important este să fim conștienți cum îi obținem, cum se duc și pe ce. Personal am decis că eu vreau să îi controlez nu ei pe mine, astfel că totul pornește de la educație, gestionarea emoțiilor în privința cumpărăturilor compulsive și aflarea valorilor cu adevărat importante pentru tine. 

Să ai parte de Happy Friday nu Blind Friday!

Foto: Freepik