Ce epifanie! Am venit la Sibiu să găsim frumusețea. Ca să ne fie și mai simplu să le înțelegem mesajul, organizatorii au adus pe scenă una dintre cele mai frumoase artiste din lume, ravisanta Laetitia Casta. Dar datorită excepționalei arte interpretative a unei supervedete internaționale care putea rămâne frumoasă și atât, nu se supăra nimeni, și a distribuirii acesteia într-un spectacol de înmărmuritoare forță dramatică, am găsit o actriță magnifică. În "Clara Haskil, Preludiu și Fugă", Laetitia Casta a intrat cu un aplomb izvorât dintr-un talent răvășitor și cu o naturalețe admirabilă într-un rol dificil. Și s-a topit în el până când pe scenă nu a mai rămas decât o transă care ne-a relevat marea frumusețe a teatrului. Aceasta, pentru că, observația aparține publicației "La Provence", Casta izbândește acolo unde mulți actori de cinema și-au prins nasul, adică în teatru.
Foto: Edouard Elias
Iar Filarmonica din Sibiu a fost cel mai potrivit loc din lume pentru a vorbi despre cea mai mare pianistă cu rădăcini în România, întrucât aici a avut loc debutul, în 2014, unui festival internațional de muzică clasică purtând numele Clarei Haskil (1895-1960). Aici și atunci, altă pianistă majoră de origine română a făcut să răsune acordurile Nocturnei în fa diez minor de Dinu Lipatti. "Am ales să interpretez Nocturna lui Dinu Lipatti și fiindcă este o lucrare dedicată Clarei Haskil. Este și o formă de a face cunoscut publicului din România și celui din străinătate una dintre lucrările pianistului de geniu Dinu Lipatti, de altfel, un apropiat al Clarei”, mărturisea pianista Alina Azario, directorul artistic al acelui festival.
Spectacolul cu Laetitia Casta prezentat la Sibiu include și relația specială dintre Clara Haskil și Dinu Lipatti. Nu știu pe nimeni să fi descris mai bine clipele astrale ale istoriei muzicale în care s-au întâlnit cei doi decât Jérôme Spycket, hărăzitul biograf al Clarei Haskil: "A fost un coup de foudre de prietenie între tânărul de 19 ani și această femeie de 41 de ani, uniți prin originile comune, aceeași limbă, același instinct al pianului, aceeași dragoste pentru muzică, aceeași smerenie în a o servi, același ideal de puritate – și o amprentă asemănătoare geniului".
Grație transfigurării artistice a Laetitiei Casta, a unei montări occidentale moderne, de o simplitate dezvăluind clasa și rafinamentul teatrului contemporan, am putut descoperi o Clara Haskil vulnerabilă, modestă, uimită de prețuirea de care avea să se bucure evreica provenită din București, nevoită să dea vioara pe pian din pricina scoliozei. O ființă gracilă, considerată printre cele trei genii pe care le-a întâlnit Charlie Chaplin (celelalte erau Einstein și Churchill), vecinul Clarei la Vevey - astă-noapte am adormit cu Casta în gând; nu cu gândul la silueta ei statuară, ci la modul muzical în care pronunță numele așezării elvețiene.
Vă vorbesc despre două reprezentații ale unui spectacol itinerant care și-a privilegiat publicul din Sibiu - sigur că poate fi un pic frustrant pentru cei care n-au putut fi în sala Filarmonicii sibiene. A meritat fiecare clipă a unui drum anevoios până la Sibiu faptul că ieri am asistat plouați de o rafală de vară la prestația Laetitiei Casta. Ba și modul imperturbabil în care actrița s-a întrerupt când în sală au răsunat strident avertismentele de vreme rea (există un remediu anti-RoAlert, dragi spectatori: procedați precum un vechi amic, soțul Cristinei Stănciulescu - puneți-vă telefoanele pe modul avion!).
Măreția ascunsă a invitației de a găsi frumusețe la FITS e că organizatorii festivalului sibian ne distribuie pe noi ca protagoniști. În acest caz, ne revine rolul principal de a o asculta pe Clara Haskil cântând la pian, de a-i citi biografia, de a urmări, fie și doar virtual, o actriță ca Laetitia Casta, căreia i se poate găsi un singur cusur: a avut neșansa de a fi nespus de frumoasă și de a fi scrutată mai cu seamă ca supermodel.
"Clara Haskil, Preludiu și Fugă" e un spectacol care a avut două reprezentații la #FITS2022. Text de: Serge Kribus. Pus în scenă de: Safy Nebbou. Asistat de: Virginie Ferrere. Cu: Laetitia Casta; pian – Isil Bengi. Scenografia: Cyril GoGomez-Mathieu.Lumini: Eric Soyer. Sunet: Sébastien Trouvé. Consilier musical: Anna Petron & Isil Bengi. Repetiții: Daniel Marchaudon. Costume: Saint Laurent. Creație în rezidență la: Théâtre Jacques Coeur in Lattes, l'Espace Carpeaux, Courbevoie et Châteauvallon-Liberté, scène nationale.