De câte ori ți s-a întâmplat să îți cumperi o anume piesă pe care ai tot văzut-o pe internet, dar care a sfârșit nepurtată, încă cu etichetă, într-un colț al dulapului?
Nu mă înțelege greșit: sunt o mare fană a ceea ce înseamnă Social Media, am conturi pe toate rețelele sociale și îmi verific feed-urile regulat. Ba chiar am descoperit o grămadă de lucruri noi cu ajutorul platformelor sociale, de la muzică, artă, locuri interesante și până la branduri vestimentare, fiindcă despre asta vorbim acum.
Internetul este o resursă nesecată de informație, conținut, imagini și inspirație. Cu toate acestea, nu pot să nu observ că încurajează foarte mult și tendințele noastre de cumpărare. Sunt sigură că îți este familiară situația de care ziceam mai sus: ai văzut fie la un influencer (sau mai mulți), fie în diverse imagini sau video-uri de brand, fie (de ce nu?) la persoane obișnuite din feed-ul tău o piesă, fie ea un top, o fustă, o geantă sau o pereche de pantofi, de atât de multe ori încât ai ajuns și tu să ți-o dorești.
O cumperi, comanda ajunge și, bineînțeles, îți dorești să porți ce ai cumpărat. Însă descoperi că nu se potrivește tipului tău de corp sau că, poate, nu are același fitting ca în imagini. Ori îți dai seama că nu ai alte piese în garderobă cu care să-ți creezi ținute sau poate nu are o calitate prea bună - și lista poate continua. Și uite cum piesa mult dorită ajunge într-un colț al dulapului, iar pe tine te încearcă un sentiment de dezamăgire.
Ce este de făcut?
În primul rând, să știi că până și un specialist în a diferenția tendințe de moment de o estetică clasică și de un stil care va rămâne mereu în actualitate, așa cum este un stilist personal, poate să pice în plasa asta. Mă încadrez și eu în această categorie!
În al doilea rând, nu e nimic rău în a-ți satisface o plăcere de moment din când în când! E normal să-ți pice cu tronc o geantă care nu merge cu absolut nimic din garderoba ta și pe care să o ții în dressing drept bibelou. Știi cum se zice, life is short, buy the shoes!
Acestea fiind zise, consider că cel mai important lucru este să fii conștientă de alegerile pe care le faci și de motivele care stau în spatele lor. Spre exemplu, nu te sfătuiesc să-ți cumperi o piesă scumpă, pentru care ar trebui să îți depășești cu mult bugetul sau chiar să intri în contul de economii, doar pentru că ai văzut-o la influencerul tău preferat și te-ai îndrăgostit de ea.
De ce au influencerii putere
Aș dori acum să îți dezvălui un secret: există niște motive psihologice care stau în spatele tendințelor care se propagă pe Social Media, mai ales al celor promovate de influenceri. Potrivit studiilor, atunci când avem referințe pe canalele sociale, la care să ne raportăm, probabilitatea să cumpărăm un anume produs crește cu până la 71%!
Ceea ce vedem pe platformele sociale este aparența unui lifestyle dezirabil și niște personalități cu care simțim că relaționăm și cu care ne dorim să ne asemănăm: nimic în neregulă până aici.
Cu toate acestea, problema intervine în momentul în care ajungem să simțim că am putea atinge acel lifestyle, că am putea dobândi acel statut, că am putea avea acel aspect frumos pe care îl au personajele din imagini și video-uri… cu condiția să cumpărăm obiectele pe care le vedem.
În momentul în care vom fi îmbrăcate cu acea rochie, viața noastră se va schimba. Vom arăta extraordinar și vom trăi fericite până la adânci bătrâneți. Sau, cel puțin, până vedem și o geantă care să se potrivească cu rochia. Și o jachetă care să întregească outfit-ul. Și bineînțeles, nu putem uita de pantofi.
Cred că ai înțeles la ce mă refer și nu mai are rost să continui.
Mini trucurile care-ți țin banii în siguranță
Iată, așadar, ce poți face pentru a diferenția mai ușor o necesitate de o dorință de moment (alimentată de platformele sociale). Sunt câteva mini trucuri care îți vor folosi pe viitor, atât pentru a economisi bani, cât și pentru a-ți construi o garderobă coerentă.
1. Când apare impulsul de a cumpăra, oferă-ți mai mult timp pentru a ajunge la o concluzie. Nu apăsa imediat pe “adaugă în coș”! Pune produsul în wishlist, mai așteaptă câteva zile - o săptămână și, astfel, vei vedea dacă într-adevăr îți place sau este doar o „scânteie de moment”.
2. În timpul în care aștepți, gândește-te dacă ai cu ce să asortezi piesa pe care îți dorești să o cumperi. Încearcă să construiești mintal (sau, de ce nu, chiar fizic) măcar 4-5 ținute care să includă piesa nouă, folosind hainele și accesoriile pe care le ai deja în garderobă.
3. Dacă ai găsit piesa online sau ai văzut-o pe un influencer, încearcă să analizezi care sunt diferențele dintre tipul tău de corp și cel al modelului/influencerului care o poartă în imagini. De multe ori, vedem ceva ce adorăm pe altcineva, dar atunci când probăm pe noi înșine, descoperim că nu ne avantajează tipul de croială și/sau cromatică. Un stilist personal care îți cunoaște punctele tari și punctele slabe și care îți poate face și o analiză cromatică ar fi un mare ajutor într-o asemenea situație.
Gândește-te la bugetul pe care îl ai și planifică-ți cumpărăturile din timp. Spre exemplu, dacă știi că ai o anume nevoie în garderobă, îți lipsește o piesă esențială sau poate ai un eveniment special pentru care ai nevoie de o ținută, nu aștepta până în ultimul moment ca să o procuri.
Alegerile pe care le facem sub presiunea timpului nu sunt întotdeauna cele mai potrivite. Din nou, un stilist personal te poate ajuta în construirea unei garderobe sau în găsirea ținutei perfecte pentru evenimentul care se apropie.