Vacanța de vară și temele

Temele de vacanță: un subiect controversat și atunci când sunt date, și atunci când nu sunt date de învățător sau profesori.

Dacă nu sunt teme date, este necesar să lucreze copilul? Dacă are teme, când ar trebui să le efectueze?

O privire de ansamblu

Facem un pas în spate și privim perioada aceasta destul de lungă a vacanței și ne reamintim că uitarea este scrisă în legile omenești. 

O pauză de două luni de condus, chiar dacă avem automatisme, se simte, așa-i? Un membru imobilizat o perioadă lungă de timp nu e la fel de agil ca cel care a fost folosit. 

Cam așa este și cu deprinderile de lucru intelectual. A lucra înseamnă a-ți menține active cunoștințele și a preveni uitarea, a transforma în automatisme anumite deprinderi de lucru, a menține și a îmbunătăți ritmul de lucru. A lucra fără o structură impusă dezvoltă imaginația și creativitatea. Prezența temelor oferă și o structură și o rutină, ceea ce, de asemenea, poate fi benefic pe perioade atât de lungi cum ar fi vacanța de vară.

Dar câte teme?!

Cerute de profesor sau dorite de părinți, temele devin o problemă atunci când duc la suprasolicitare, când se pierde din vedere necesitatea de odihnă și recreere și atunci când ne lovim de lipsa de motivație. Temele obligatorii pot fi percepute ca o povară și nu ca o oportunitate de învățare.

Da, vacanțele sunt pentru relaxare, pentru conectare cu familia și prietenii, dar găsim loc și timp pentru toate! Este important ca temele de vacanță să fie echilibrate, astfel încât să nu ocupe prea mult din timpul liber al copiilor, ar trebui să fie interesante și variate, pentru a menține motivația și interesul. Este esențial să se țină cont de nevoia copiilor de a se relaxa și de a se bucura de timpul liber, în timp ce li se oferă oportunități de a învăța și a explora în moduri interesante și plăcute.

Ce e de făcut când copilul primește teme și forma nu este atractivă, iar copilul nu dorește să le facă?

Primul pas este să discutați cu copilul fix aspectele menționate mai sus. Vorbiți despre convingerea că exercițiul este necesar, că perioadele lungi de inactivitate nu sunt benefice pentru organism și minte. Copilul trebuie ajutat să înțeleagă că, deși este dificil (dacă are lacune) sau anost (dacă forma de exersare nu-l atrage și este impusă), exercițiul este important pentru el.

Următorul pas este să vă evaluați obiectiv timpul cu adevărat liber. Vacanțele copiilor nu se suprapun cu perioadele de concediu ale părinților. Puteți exclude în acele perioade lucrul anost cu auxiliare sau culegeri. Puteți la fel de bine să păstrați momente de lectură sau să inserați momente de învățare autentică prin experiențele trăite: vizite la muzee, expoziții, vizionarea unui documentar despre regiunea vizitată, pentru a alege obiective turistice sau pentru a descoperi flora și fauna zonei; explorarea plajei, descoperirea a diferite tipuri de scoici, desene  și construcții din nisip. Limita este dată de creativitatea și imaginația părintelui și a copilului.

Pentru restul timpului recomand rutina. Oferă predictibilitate, creează obișnuințe, dar oferă și o viziune clară a ponderii mari pe care o are timpul liber în programul zilnic. Spre exemplu, puteți rezerva 30-60 de minute dimineața pentru teme, înainte ca alte activități să înceapă.

Spațiul pentru teme

Creați, dacă nu există deja,  un spațiu de studiu confortabil: liniștit/fără distractori și bine luminat. 

Dacă aveți un copil mic, care încă nu poate interioriza aspectele menționate la începutul articolului, stabiliți obiective mici și realizabile pentru fiecare sesiune de teme și oferiți recompense mici pentru atingerea acestor obiective (un joc care-i place, o ieșire în parc, vizita unui prieten). Temele anoste  pot fi îmbunătățite. Dacă are teme la o limbă străină, adăugați ca joacă a familiei un trivia cu cartonașe inscripționate cu vocabularul pe care-l învață. Pentru matematică, puteți construi împreună o machetă sau puteți face activități de gătit care implică măsurători, puteți calcula bugetul pentru cumpărături, să înțeleagă pentru ce face acele adunări plictisitoare.

Lăsați copilul să aibă un cuvânt de spus în planificarea programului de teme. Împreună, puteți stabili ce subiecte să abordeze și în ce ordine. Implicarea în procesul de planificare poate crește responsabilitatea și motivația copilului. Asigurați-vă că opoziția nu vine din lipsa unor cunoștințe, situație în care are nevoie de sprijin și ajutor pentru a înțelege și a trăi satisfacția învățării.

Ca părinte, este important să faci temele de vacanță mai atractive și adaptate nevoilor și intereselor copilului tău, să faci corelații cu viața de zi cu zi. Cu un program flexibil, activități interactive și o implicare activă în procesul de învățare, poți transforma temele de vacanță într-o oportunitate de dezvoltare și de învățare plăcută.

Foto: Freepik