În plan social, Dezumanizării (vezi dezvoltarea inteligenței artificiale și consecințele acesteia) i se opune, din ce în ce mai mult, Umanizarea: întoarcerea către natural, slow food și fashion, personalizare și orientare a atenției către interior (în sensul de suflet și minte).
La fel și în domeniul stilului vestimentar: fenomenului „Influencers” și copierii acestora ca metodă comodă și aparent validată de succes i se opune atenția, din ce în ce mai mare, acordată exprimării identității, autenticității și unicității personale, ca instrument diferențiator printr-un stil „inside-out".
Ce e stilul inside-out
Stilul „inside out” este stilul vestimentar care ți se potrivește perfect, pe dinăuntru și pe dinafară. Și corpului, și sufletului tău.
Este stilul vestimentar autentic, prin intermediul căruia poți comunica mediului tău înconjurător versiunea ta optimă.
Ca slogan, îl vei găsi destul de des în piață. Ca soluție, mai deloc. Pentru că, după părerea mea, e nevoie să sapi „inside” cu adevărat ca să-ți iasă bine și pe „outside”.
Secretul stilului inside out
Eu am „săpat” prin cotloanele psihologiei și neurostiintei și am ajuns la concluzia că soluția este simplă și complexă în acelasi timp: autocunoașterea.
Înainte de cea estetică (într-adevăr, hainele nu te vor comunica bine dacă nu se așază bine - subconștientul privitorului premiază anumite proporții), este însă cea psihologică.
Da, surpriză! Aparența e strict legată de esență!
Trebuie să te așezi în fața oglinzii, de data asta metaforic și să te întrebi ce valori ai, ce motivație, ce atuu-uri pe care vrei să le comunici, ce impact vrei să ai.
Exercițiu în oglindă
Pasul 1: Imaginează-te pe o scenă. Trebuie să te prezinți în cel mai bun mod cu putință - ce ai spune? Ce ai vrea să transmiți despre tine?
Pasul 2: Întreabă-te dacă te asiguri în fiecare zi că hainele tale spun asta despre tine (căci da, ele o pot face). Și, în plus, care îți e amprenta personală acolo, unicitatea, „diferențiatorul”.
Secretul e să te cunoști cu adevărat. Atuu-urile, punctele tale forte, personalitatea. Și apoi să (știi să) le traduci în stil.
Personalitate reflectată în stil: exemplu practic
E adevărat că atunci când trebuie să facem achiziții avem acces cam la aceleași brand-uri și la o ofertă influențată de trend-uri, dar cu acest exemplu îți demonstrez că personalitatea fiecăruia dintre noi își va pune amprenta, dacă îi permitem (și o ajutăm) să facă asta.
În fotografiile de mai sus, am îmbrăcat aceeași persoană cu același costum, dar prin prisma a 6 tipuri de personalitate. Clasicul costum de culoare neutră. Care nu mai e neutru când se intersectează cu preferințele noastre.
Sunt cele 6 tipuri de personalitate din Process Communication Model, o teorie care afirmă că personalitatea fiecărui individ este ca un edificiu construit din 6 etaje de personalitate, în care parterul este partea cea mai puternică, cea care ne influențează și caracterizează cel mai mult, iar pe măsură ce urcăm etajele, influența acestora devine din ce în ce mai slabă.
Și fiecare dintre aceste tipuri de personalitate își va pune o amprentă proprie și personală asupra impactului său vizual, chiar și când, teoretic, e îmbrăcat la fel ca celelelte.
O va face prin alegerea accesoriilor, ochelarilor, tipului de machiaj sau a pieptănăturii.
Unde se va vedea diferența?
Culorile asociate:
- cu cât sunt mai intense, cu atât mai extrovertită și deschisă la nou va fi persoana care alege să le folosească;
- culorile calde sunt preferate de persoanele de tip „people persons”; cele reci vor fi alese de persoane ale căror valori sunt mai degrabă competența și logica;
- cele neutre vor fi apanajul persoanelor care consideră că misunea lor în viață e mai presus de estetică.
Bijuteriile purtate:
- mici și clasice vor fi purtate de persoanele care preferă ordinea și disciplina;
- cele vintage, cu o anumită valoare istorică, de persoane pentru care tradiția e o valoare importantă;
- cele ușor de recunoscut ca reprezentând brand-uri importante – de persoane pentru care statutul e un obiectiv care, odată atins, trebuie să transpară în mod vizibil din imaginea lor;
- mari și moderne – de cele orientate către acțiune și /sau către viitor.
Machiajul adoptat:
- un machiaj (aproape) inexistent comunică orientarea persoanei în cauza către interior și /sau către lumi imaginare, idealiste, visate;
- un machiaj mai puternic poate însemna dorința de a plăcea; de a convinge /vinde sau un simț ludic dezvoltat;
- un machiaj relativ discret, dar rafinat, comunică tendința spre perfecționism și idealuri înalte.
Pieptănătura preferată:
- părul lung la o femeie e dovada că aceasta e în strânsă legătură cu energia sa feminină, din romanticism, din dorința de a plăcea oamenilor în general sau pur și simplu de a-i cuceri;
- iar cel scurt - indică de obicei siguranță de sine, însă în cazul unui act singular și radical, e mai degrabă o dovadă a despărțirii de ceva din trecut.
Ochelarii aleși:
- mai rotunjiți vor comunica empatie, mai pătrățoși - competență; mai clasici - faptul că persoana în cauza e conservatoare, mai moderni - ai ghicit, nu tocmai.
Iată, deci, cum fiecare dintre aceste alegeri va spune ceva despre tine: personalitate, valori, aspiratii.
Cum te ajută înțelegerea conceptului de stil inside out
Înțelegerea și aprofundarea acestui aspect îți va aduce de două ori valoare:
- pe de o parte, inițiază un proces de autocunoaștere, care te va ajuta să-ți înțelegi și rafinezi preferințele de stil într-o direcție autentică, dorită, asumată;
- pe de altă parte, te ajută să-i înțelegi mai bine pe ceilalți, să-i „citești” (ca tipul acela simpatic din serialul The Mentalist). Ceea ce te va ajuta în relații, în negociere, în vânzare.
Pun pariu că ai încercat să te regăsești într-una dintre pozele de mai sus. Și te-ai regăsit în mai mult decât una: este absolut ok, sunt fațete ale personalității tale.
Observație: acest exercițiu de stil având la bază tipurile de personalitate din PCM este doar un exemplu și nu o condiție fixă de autocunoaștere. Pasionată fiind de subiect, am învățat în timp să traduc în cheie stilistică mai multe teste de personalitate. Ceea ce îmi doresc să reții din toată această poveste este că există soluții concrete de a uni “inside” cu “outside” în mod autentic și valoros, astfel încât rezultatul să fie o imagine autentică și îmbunătățită, care îți este aliat în orice obiectiv, personal sau profesional.
Foto: condominiu PCM, Freepik