Este vorba despre industria textilă din România, care trece printr-o perioadă dificilă după ce marile brand-uri, care îşi confecţionau hainele în România, au început să plece în alte ţări din cauza costurilor de producţie care au crescut.
Ce este interesant în emisiunea de duminică a dezvăluit Paula Herlo este povestea din spatele brand-ului Patzaikin. "Şi-au propus să facă un produs 100% românesc. Au găsit o fabriă de textile în care se face pânză de in şi cânepă."
Fabricile de textile nu mai au cu cine să lucreze. Ar putea să lucreze dublu, însă 4 milioane de români sunt în străinătate, iar alte 4,3 milioane nu au lucrat niciodată. Paula a povestit că a mers într-un sat să vadă de ce nu vor oamenii să muncească. “Au spus că nu ştiu carte. Nu aveau nicio zi de şcoală.”
Cei care lucrează în industria textilă câştigă 1100 de lei, plus bonuri de masă, plus transportul.
Paula Herlo, care a terminat Facultatea de Textile, a căutat răspuns la Ministerul Economiei, însă ministrul a refuzat interviul, motivând că este o persoană discretă.
Cel care a încercat să răspundă întrebărilor reporterului a fost Călin Bodea, secretar de stat. Acesta a fost întrebat ce măsuri de competitivitate există în această industrie.
A citit de pe o foaie, până când a fost întrebat ce înţelege prin “valoare adăugată” în industria textilă şi nu a ştiut ce să răspundă. “E trist pentru că sunt numiţi pe criterii politice, anunţasem înainte că mergem”.
Lipsa de forţa de muncă şi salariile mici sunt principalele probleme ale industriei. Fabricile din zona de lon asamblează un produs şi îl trimit în special pe piaţa din Anglia.
“Cei care au reuşit sunt cei care aduc ingineri textilişti, aceştia fac tiparul, mostra, iar designerul îşi dă acordul. Fabrica vinde de 10 ori mai scump, angajaţii au o serie de beneficii".
“Înainte de 89, România era pe locul 5 în industria textilă. Industria primară a fost pusă la pământ pentru ca să fim piaţă de consum. Se privatizau câte 4-5 fabrici pe zi, erau date angajaţilor care nu aveau cum să le susţină.”
România exportă produse textile în valoare de 6 miliarde de euro pe an. "E o industrie strategica, dacă statul ar înţelege. UE a obligat statul să creeze nişte măsuri creative care ajută".
Întrebată ce putem face noi pentru a sprijini industria textilă, Paula Herlo a spus că soluţia este sa căutăm câteva brand-uri făcute la noi, pe care scrie fabricat în România. Ea a dat-o exemplu pe Andreea Tincu, unul dintre tinerii designeri. "Avem tineri talentaţi care ar trebui să se întâlnească cu industria."
Foto: Mihai Vasilescu