De ce de doi ani “țin ușa deschisă” și vă invit să faceți la fel!

Am făcut saptămâna trecută o pledoarie pentru etichetă și decență în România secolului XXI. Astăzi vin cu o poveste, cu și mai multe argumente PRO Etichetă, cu o explicație și cu o primă “cărămidă”.

O poveste… ca o invitație

Un practician al relațiilor publice este un profesionist al networking-ului, cam la fel cum cei care lucrează în domeniul hoteluri & restaurante sunt experții ospitalității. Experiența ne-a învățat, și pe unii și pe ceilalți, că politețea și comportamentul curtenitor este CALEA, cea care aduce cele mai rapide și mai bune rezultate. 

Mai știm să “localizăm” oamenii potriviți, să îi abordăm, știm să ne împrietenim și să îi păstrăm interesați, să ne ajute când avem nevoie, știm să evidențiem avantaje, să spunem lucruri bune despre oameni și lucruri și să facem oameni și mărci fericite! Sunt însă situații când nici chiar cea mai solidă experiență, căpătată prin “learning by doing”, nici cea mai inspirată minte creativă nu ne mai pot fi de folos. Simțim că ceea ce știm nu ajunge. Și atunci trebuie să ne punem cu burta pe carte!

Sunt profund recunoscătoare Universului, că acum 10 ani, m-a ghidat și am descoperit o “ușă” ce părea mare și grea și care, în opinia mea de atunci, ducea spre o lume complexă și greu acesibilă. Era în aceeasi măsură fascinantă și misterioasă, iar puterea, eficacitatea, eficiența și eleganța acestei lumi m-au cucerit. Vă invit să călătorim, începând cu această lună, aici, pe site-ul MAGIC FM, în domeniul etichetei, al comunicării, al protocolul și ceremonialului.

Voi detalia aici reguli de etichetă, comportamente adecvate și noțiuni de bune maniere, voi puncta regulile de protocol si ceremonial esențiale care ordonează, facilitează și “curăța” viața socială, voi puncta câteva concepte de diplomație publică și de afaceri, acțiuni, atitudini și gesturi persuasive, voi aduce în discuție elemente esențiale de comunicarea non-verbală, apariție publică și branding personal, câteva concluzii din studii de antropologie și câteva din psihologia cross-culturală.  

De doi ani țin “ușa deschisă” pentru cei care vor să  intre în această lume și sper să construiesc aici un pilon de sprijin astfel încât “ușa”, și cu ajutorul vostru, să rămână deschisă.

Și mai multe argumente PRO ETICHETĂ

De ce să “ținem ușa deschisă” pentru ceilalți?

  • pentru că avem nevoie de cărămizi solide, pentru o construcție națională sănătoasă și trainica,
  • pentru că cei 7 ani de acasă și cei 12 ani de scoală nu mai aduc în educația copiilor noțiunile de bază de comportament politicos, elegant și elevat
  • pentru că doar evoluând și “întărindu-ne pozițiile” vom ajunge să fim tratați pe picior de egalitate,
  • pentru a face față vieții contemporane și noilor ei provocări
  • pentru că respectul, zâmbetul și grija oferite se întorc
  • pentru că eticheta fascinează și putem “crea adepți”
  • pentru că oamenii apreciaza “binele” și sunt inspirați de comportamentul elegant
  • pentru că interacționăm cu prieteni sau parteneri internaționali și călătorim din ce în ce mai des, iar diversitatea culturilor este fascinantă, dar derutantă
  • pentru că vedem și simțim ca noi, românii, am mai avea nevoie de câteva ajustări în comportamentul, în atitudinile și abordările noastre
  • pentru că am observat că oamenii a caror imagine publică este pozitivă și solidă au integrat aceste norme în comportamentul lor
  • ori pentru că ne dorim să împărtășim și altora ceea ce considerăm util, adecvat și valoros pentru dezvoltarea personală

O explicație

Fiecare dintre articolele viitoare oferă unelte importante pentru:

  • A comunica mai bine, deci a spune, a face, a înțelege și a asculta mai bine
  • A convinge mai usor
  • A-ți crește competitivitatea și a înțelege contexte, comportamente și situații
  • A te face agreabil, mai atent și mai tolerant
  • A acționa rafinat

Exact acele instrumente care facilitează creșterea reputației personale, ca ansamblu de acțiuni directe și indirecte care creează ÎNCREDERE și transmit celor din jurul nostru că suntem oameni cu care se poate porni la drum lung… acesta este mesajul principal pe care ceilalți se așteaptă să îl primească de la noi! Sunt, de asemenea, “instrumentele” pe care “marile națiuni”, pe care le invidiem, le folosesc în propriul lor avantaj. Le-am folosit și noi cândva dar le-am uitat puterea. Așadar iată :

O primă “cărămidă”

Eticheta se împarte în două mari “clase”: Eticheta socială (cea folosită în viața noastră privată și socială - familie, prieteni, rude, cunoscuți, evenimente publice la care participam în nume propriu) și Eticheta instituțională/de afaceri (normele de comportament la serviciu, în afaceri, în instituțiile de stat sau publice). Fiecare dintre cele două clase au câte o valoare “far” care o ghidează.

Eticheta sociala are la bază curtoazia, iar genul și vârsta au importanță, favorizate fiind persoanele mai în vârstă, femeile și cei mai puțin avantajați. Curtoazia este politețea amestecată cu eleganță și generozitate. Într-un astfel de context o tânără doamnă poate fi prima care salută un domn mai în vârsta, chiar dacă este femeie, dar și un domn mai în vârstă poate saluta o tânără doamnă pe care o respectă. Tinerii băieți  însă nu se bucură de nici un “privilegiu”: sunt primii care salută, oricând, pe oricine!

Eticheta “instituțională/de afaceri” are însă la bază o altă valoare: ierarhia. În aceste contexte și situații puterea superiorului primează indiferent de vârstă sau de sex. Cum însă lumea afacerilor- s-a constatat- , funcționează mai bine dacă integrăm empatia între valorile de comportament, în eticheta de afaceri urmăm ierarhiile însă nu se exclude gentilețea! Astfel un director care nu salută el primul doamnele, indiferent de poziția pe care acestea o au în companie, fie manageri, fie personal care deservește firma, va rămâne un șef și nu va fi niciodăta urmat ori ascultat ca un lider.

Buna dimineaţa, popor MAGIC!

Cristina Turnagiu Dragna