„Manipulare? Eu nu pot fi manipulat!” Oare?

Din secunda în care deschidem ochii, dimineața, devenim potențiali clienți ai cuiva care încearcă să vândă ceva.

Dacă te-ai oprit la acest articol și ai decis să-i acorzi câteva minute, te invit să profiți de ele la maximum. Cu cât devenim mai conștienți de lucrurile care ni se întâmplă, cu atât suntem mai liberi.

Am să încep cu o întrebare: ce înseamnă manipulare, pentru tine?

Ia-ți, te rog, câteva minute și așterne cu pixul pe hârtie tot ce vine, fără punct și virgulă. Acum.

……..

……..

……..


Ok. Acum, următorul pas.

Cum poate fi manipularea pozitivă? Adică în ce context poate fi de folos, dacă poate fi.

Cum e negativă? 

Pentru manipulare există zeci, poate sute de definiții. În acest moment, te invit, însă, să-ți găsești propriile repere, autentice, conștiente și intenționale.

Percepția generală despre manipulare

Când ne gândim la manipulare, pare că sensul este unul negativ. Cineva ne influențează, fără să fim  conștienți, să acționăm într-un anumit fel. Tindeam să fiu de acord cu asta, cel puțin în ceea ce privește publicitatea. Din poziția de victimă sau de privitor în propria viață, așa pare a fi. Dar din poziția de stăpâni pe viața noastră, cum e? Atâta vreme cât suntem conștienți la ce ne expunem, ce vrem și ce alegem să plătim pentru a obține asta, putem alege noi înșine, fără a fi (integral) influențați.

Un marketer expert își face întotdeauna o cercetare minuțioasă, atentă și cât mai exhaustivă asupra clientului ideal. Adică încearcă să afle cât mai exact cine este acea persoană pe care o poate sprijini produsul sau serviciul său, de la detalii demografice - câți ani are, ce sex are declarat, ce status familial, nivel de studii etc. până la dureri, provocări și visuri de realizare personală.

De ce face asta? Aici poate fi o cheie. 

Pentru că - atunci când este serios și pe calea misiunii sale - are un produs sau un serviciu care, conform expertizei sale, poate ajuta cu adevărat această categorie de oameni. Ok. Perfect până aici. 

Rolul său s-a terminat odată cu transmiterea mesajului către acel client ideal, prin diverse forme: o reclamă, o postare, un email, un articol, un mesaj pe un afiș, panotaj stradal sau orice altă formă de publicitate. Buuuun. Mai departe, răspunsul este la acel client ideal. Adică la mine, la tine sau la publicul său țintă. 

Ce variante avem în această situație?

Dacă mesajul e atât de puternic personalizat și mă regăsesc cu totul în descrierea sa, pot să cred că produsul sau serviciul este exact ce-mi trebuie ca să-mi rezolv problema. Aici se deschid câteva noi opțiuni:

Varianta 1

Dacă prețul produsului/serviciului e ușor acceptabil, poate chiar insignifiant, cumpăr fără să stau pe gânduri. Ce afacere bună! 

Întrebare: De câte ori ai cumpărat ceva doar pentru că era la un preț excelent (mic, nesemnificativ, cu reducere importantă) și PĂREA să fie răspunsul la provocarea ta, dar nu ai folosit sau nici măcar nu te-ai mai gândit să folosești acea resursă după achiziționare (ori te-ai gândit, dar ai tot amânat până acum)? 

Poate chiar ERA răspunsul potrivit, dar nu ai apucat să verifici asta, pentru că schimbul de energie (banii sunt și ei o formă de energie) nu părea echilibrat. Tu, de fapt, crezi că problema ta are o rezolvare care se traduce în mult mai mulți bani decât costă acel produs/serviciu și atunci nu-i acorzi atenția necesară.

Varianta 2

Dacă prețul e cam piperat  (inconfortabil, dar nu prea tare, doar puțin peste ce-ți permiți financiar acum în mod relaxat), probabil că trece o vreme și au loc câteva interacțiuni cu reclama/mesajul/oferta/providerul până să iei o decizie. Sunt șanse mai mari să folosești produsul sau serviciul. Se apropie de valoarea pe care tu o dai soluției la problema ta.

Varianta 3

Dacă prețul e provocator de mare, te uiți cu atenție. Cine e provider-ul? Câtă încredere poți să ai în expertiza sa? Ce-l face să fie expert sau care e „ceva”-ul ăla care te poate ajuta pe tine? Ce anume promite că livrează și te poate ajuta? Cât de sigur ești că înțelege problema ta și are soluția potrivită? Te uiți cu multă atenție, analizezi și abia apoi iei o decizie. O astfel de alegere e cel mai probabil să fie urmată și să o pui în aplicare.

Crezi că, din această expunere, rezultă că nu putem fi manipulați prin publicitate decât dacă prețul plătit e prea mic ca să merite chiar și efortul aceastei discuții, corect? Că ne lăsăm practic, manipulați, conștient, doar pentru că prețul manipulării e insignifiant. 

Iată o altă perspectivă

Am folosit o posibilă tehnică de manipulare, distragerea atenției de la adevăratul subiect - manipularea, la altul - prețul. Nici nu știu dacă există această tehnică în manualele de specialitate, cel mai probabil că da. Am folosit-o intuitiv, pentru a-ți aduce în atenție ceea ce cred că e cu adevărat important: prezența și conștientizarea.

Când știu cât mai exact, clar și descriptiv:

ce provocare am, în detaliu,

ce tip de ajutor caut - cât mai clar sau intuitiv,

ce resurse vreau să pun în joc pentru rezolvare - concret, specific și cu limite cât mai clare: câți bani, cât timp, câtă energie aleg să investesc,

șansele să nu cad pradă manipulării, de orice fel, scad considerabil.

Sigur că, emoțional, voi rezona cu anumite tipuri de oferte, reclame, texte și voi tinde să acționez imediat (așa funcționează manipularea și cumpărarea emoțională). Dar mă prind imediat ce se întâmplă, accept că m-a prins manipularea, respir de câteva ori, salvez oferta sau las pagina deschisă și revin în câteva ore/zile. Dacă, după acest timp și după procesul de introspecție, încă rezonează cu mine, atunci fac investiția, oricât de mică sau de mare ar fi ea.

Înseamnă asta că nu am fost manipulat deloc? N-am idee. Dar cât de important mai e?

Spunea cineva că viața noastră este împlinită nu când avem răspunsurile potrivite, ci când ne punem întrebările relevante.


Magic People: Melania Medeleanu

Make Life Magic, 00:48:36

Antoaneta Olteanu, etnolog și profesor dr. universitar. Despre vechile credințe ale românilor, magie populară și nevoia de a înțelege un univers complicat.

Make Life Magic, 01:00:42

Mihai Constantin Marinescu, medic endocrinolog. Despre menopauză, tratament hormonal și mirajul medicamentelor de slăbit.

Make Life Magic, 00:45:37

Diana Enso, psiholog. Despre presiunea perfomanței la adulți și copii.

Make Life Magic, 00:30:23

Așadar, te invit să te întrebi:

Ce relevanță are manipularea în viața ta?

În ce contexte e acceptabilă (dacă e)?

Dacă accepți că ești manipulat, cât de adevărat e că și tu faci la fel?

Cu ce înlocuiești manipularea, dacă are un sens negativ?

Spor la prezență și conștientizări!

Foto: Pexels