Ești victima sau creatoarea vieții tale?

Sunt 937 de soloprenoare în comunitatea mea, Digital Talks cu Ana Nicolescu. Motivele cel mai des invocate atunci când le întreb care e cel mai mare blocaj în business sunt timpul și banii.

Asta, până să aibă legătură cu business-ul, are legătură cu viața personală. Să-ți zic care e perspectiva mea. Dacă nu ai timp pentru business, presupun că te confrunți cu lipsa de timp și în viața ta de zi cu zi. Și lasă-mă să ghicesc. Nu ai timp să te duci la sală, să mănânci sănătos, să citești o carte pe-ndelete sau să te întâlnești cu prietenele tale. Ești prinsă cu ordinea în casă, pentru că trebuie să strângi după toată lumea. Ești prinsă cu gătitul, pentru că fiecare vrea altceva de mâncare și la ore diferite. Ești prinsă cu dusul și adusul copiilor de la grădiniță și de la școală, cu temele lor, cu ședințele cu părinții. Te propui președinta părinților la clasa copilului tău și asta îți aduce și mai multe responsabilități, dar știi de ce o faci?

Ca să simți că ai și tu controlul undeva în viața ta, că poți și tu să conduci, să centralizezi, să ceri și să ți se dea, să te simți puternică.

Pentru că viața de mamă și de soție îți ocupă o mare parte din timp, poți să lucrezi doar part time sau să îți ții business-ul la limita supraviețuirii. Bine, nici măcar nu-l consideri un business, ci un proiect care îți aduce din când în când bani. Și de aici și lipsa banilor tăi.

Unde și cine ești tu în viața ta?

Și unde mai pui că s-ar putea să fii și la perimenopauză și să ai tot felul de gânduri despre cum îmbătrânești și ce se întâmplă cu corpul tău. Fața îți cade la propriu și devii dependentă de filtrele de netezire și strălucire de pe Instagram.

În viață e ca în business. Ca să poți să-l conduci tu pe el, nu el pe tine, e nevoie să-l vezi de sus, ca un observator și de acolo să iei decizii, nu din postura de angajată în propria afacere sau de angajată la copii și la soț. Ce ai vedea despre tine dacă te-ai vedea de sus, dintr-un colț al camerei? Ce faci? Cum arăți? Cum interacționezi cu ceilalți? Cum te comporți când ești singură? Ce prioritizezi? Ce lași mereu pe ultimul loc?

O să zici că articolul ăsta e făcut doar din întrebări. Ai dreptate. Dar ai curaj să răspunzi la ele sincer?

Uite o întrebare puternică, după ce ai răspuns la cele de mai sus. Ce îți aduce bucurie? Ce știi să faci, ce îți place să faci și ajută mulți oameni și din asta poți să faci o afacere? 

Cea mai importantă persoană pentru tine în viața ta ești chiar tu

Revin la obstacolul despre lipsa timpului. Simți că îți lipsește timpul când nu prioritizezi. Îți lipsește timpul când nu știi ce e esențial și ce îți dorești în viață. Drept urmare, ești victima consecințelor vieții, în loc să fii creatoarea vieții tale. 

Să aducem asta în concret. Cea mai importantă persoană pentru tine în viața ta ești chiar tu. Și dacă o să zici că ăsta e un clișeu american, eu o să-ți spun că îți este frică să te uiți la tine și să vezi de ce te lași mereu pe ultimul loc.

Tu, Laura, să zicem. Tu ești tu și ai misiunea ta. Dar mai ai și niște roluri. Ești Laura femeia, Laura soția, Laura mama, Laura sora, Laura fiica, Laura soloprenoarea, Laura coach-ul pe nutriție, Laura prietena, Laura mătușa. Ca să ai un echilibru, e bine să fii conștientă de  fiecare rol, să nu le amesteci. Să dai fiecăruia o sarcină și un timp de manifestare. 

Conștientizează, priorizitează, deleagă

Când ești Laura mama, ce este cel mai important pentru tine? Să fii conectată cu copiii tăi, să se simtă susținuți, iubiți, să fie corect hrăniți, să aibă haine curate și călcate, să aibă ordine și curățenie în cameră? Ce ar fi acolo cel mai important și cum poți să câștigi mai mult timp pentru ce e important, dar fără să le neglijezi pe celelalte?

Dacă pentru tine e importantă conectarea cu copiii, atunci ordinea și curățenia în cameră puteți să o faceți împreună, nu doar tu. Asta o să-i învețe pe copii să fie responsabili, să fie conștienți de câte haine și jucării au, iar în timp o să eficientizați procesul acesta. Și chiar tu o să conștientizezi pe câte lucruri se duc banii.

Ce-ai zice de minimalism?

Dacă pentru tine, ca soție, e important să mergi cu soțul tău din când în când la un bistro, atunci puteți duce cămășile la călcat la o curățătorie și câștigați timp amândoi. Deleagă cât poți de mult. Curățeniile lunare, curățeniile mari, de Paște, de Crăciun. Încearcă minimalismul, vezi ce poți să-ți iei din el. Așa câștigi și timp, dar economisești și bani. Adu-ți aminte că nu lucrurile sunt importante, ci experiențele. 

Uită-te cu atenție care sunt valorile tale acum, pe la 40 de ani, și vezi dacă banii și timpul tău se duc pe ele. S-ar putea să nu. 

Dai mult gratis și apoi te plângi că oamenii nu te apreciază. Tu o faci? 

Dai bani să îți faci o ședință foto profi sau investești în ad-uri pe Facebook, dar nu știi care e serviciul tău concret, pentru cine e (tu zici că e pentru toată lumea, dar eu te contrazic), nu știi care e felul tău unic de a face lucrurile sau ce are unic serviciul tău. Nu știi care sunt punctele tale forte și cele slabe și nici cum să te uiți la competitori dintr-o poziție de lider, nu de victimă. Confunzi rolul de antreprenor cu cel de coach ce nutriție și d-asta nu știi să pui prețuri pentru serviciile tale. Dai mult gratis și apoi te plângi că oamenii nu te apreciază. Tu o faci? 

E haos în felul în care îți trăiești viața

Vezi, haosul acasă se reflectă și în business, dar și invers. Pentru că, de fapt, e haos în cum îți trăiești viața. Ai nevoie, în primul rând, să pui puțină pauză și să te întrebi ce vrei să faci cu viața ta de acum înainte. Care să fie stilul tău de viață și ce afacere poți să faci ca să-ți susțină stilul de viață. Iar ca să câștigi banii de care ai nevoie, în loc să te uiți la competiție și să copiezi, mai bine întreabă-te pe cine poți să servești cu harurile și darurile tale și fă tot posibilul să ajungi la acei oameni care au nevoie de tine. 

Apoi, toate se vor aranja pentru că vei da bani doar pe ce este esențial și te împlinește și vei face doar ce e esențial și te împlinește. Pe scurt, vei avea timp și bani.

Foto: Pexels