După trei zile în care Piațeta Perla a devenit epicentrul muzicii ușoare românești, iată că ediția aniversară a Festivalului Mamaia a ajuns la final. Artiștii, care au urcat pe scenă de-a lungul celor trei seri, au scris o nouă pagină în povestea evenimentului de la malul mării, vitregit de timp în ultimii 11 ani. De la lirism, ritmuri folclorice sau etno, până la rock, pop, dance sau jazz, festivalul a concentrat forța a 35 de artiști consacrați și din viitoarele generații, care au vrut să aducă un omagiu muzicii ușoare românești și personalităților care s-au evidențiat anterior.
Nostalgie și magie până la final
Publicul spectator și telespectator a mai avut duminică o șansă de a petrece alături de duetul-gazdă, Liana Stanciu și Aurelian Temișan, și de a fredona versurile șlagărelor preferate în variante simfonice, interpretate de Orchestra Festivalului, coordonată de dirijorul Daniel Jinga.
Gabriela Atanasov a deschis seara cu prezența sa diafană și gingașă, precum însăși piesa aleasă, „Așa începe dragostea” (m: Nicolae Kirculescu/ v: Mihai Maximilian) din repertoriul lui Lucky Marinescu.
Fascinant este cuvântul care poate descrie momentul lui Călin Goia, solistul trupei Voltaj, pe scena festivalului. Dacă publicul ar fi putut admite că piesa „3D” nu e o necunoscută, versiunea reorchestrată doar cu instrumente cu coarde l-a provocat să rezoneze cu viorile sacadate care au conferit noi sensuri versurilor.
I-a urmat Sergiu Cioiu, interpretul care a mutat atmosfera în perioada interbelică cu sonorități de șansonete, accentuând lirismul momentului cu recitarea versurilor din „Cred”, scrisă de poetul-compozitor Alexandru Mandy. Piesele „Cine a găsit tinerețea mea!” (m.Radu Șerban / v. Aurel Storin), „Glasul tău (omagiu Mariei Tănase)” (m.& v. Alexandru Mandy) și „Cântecul vântului” (m.& v. Alexandru Mandy) au fost prezentate publicului într-o manieră personală, amintindu-le multora de stilul interpretativ al maestrului Gheorghe Dinică.
În continuare, Silvia Dumitrescu a transmis emoție și energie pe scenă cu un calup de patru piese: „Și mama îmi spune"(m. Mihai Grigoriu / v. Romeo Iorgulescu), „În amurg" (m.Aurel Giroveanu / v. Constantin Titus), „Nu-mi pare rău" (m.Marius Țeicu / v. Roxana Popescu)” și „Sperând pe mai târziu" (m. Virgil Popescu / v. Aurel Storin).
Pentru întreaga sa contribuție la Mamaia de-a lungul timpului, în ultima seară a festivalului a fost premiatănimeni alta decât doamna muzicii românești, Corina Chiriac. „Noi, artiștii, am fost destinați să descrețim frunțile dumneavoastră. (...) În sufletele noastre este toamnă, este frig și este trist (...) Un gând pios, un gând bun, pentru tot ce se întâmplă în afara acestei scene”, a declarat artista după ce a acceptat trofeul. Anunțându-și intenția de a interpreta „Inima ta” (m. Horia Moculescu / v. Mihai Maximilian), primele câteva acorduri ale orchestrei au constituit un aparent prolog pentru a anunța de fapt intrarea pe scenă a maestrului Horia Moculescu, apariție ce a ridicat publicul în picioare și a provocat aplauze energice. Compozitorul a acompaniat-o pe Corina Chiriac pe parcursul momentului artistic, atât la pian, cât și vocal. La finalul cântecului, a fost desemnat posesor al celui de-al doilea trofeu.
După un moment plin de umor și nostalgie, în care cuplul muzicii ușoare românești a fost invitat să participe la podcast-ul Lianei Stanciu, „Magic Life”, Miki (de la K-pital, cum continuă să fie numită)) a fost prezentată pe scenă, unde a interpretat, acompaniată la pian de compozitor, două cântece compuse de acesta, cu versuri de Mihai Maximilian. Astfel, „De-ai fi tu salcie la mal” și „Păi de ce?” au răsunat în Piațeta Perla spre încântarea publicului nostalgic. Calitățile vocale remarcabile și emoția momentelor au însuflețit spectatorii.
Au urmat reprezentații în memoria a trei artiști care au părăsit scena vieții și totodată pe cea a muzicii autohtone. Cristina Vasiu ne-a adus în inimi amintirea duioasă a Mălinei Olinescu prin piesa „Mi-e dor de tine” (m.Adrian Romcescu / v. Liliana Ștefan), demonstrându-și, în aceleși timp, calitățile vocale și puterea de a sensibiliza și de a domina o scenă doar prin voce. Ana Maria Roșu, într-o apariție sclipitoare, ne-a amintit de Laura Stoica prin cântecul „Un actor grăbit” (m. Bogdan Cristinoiu / v. Andreea Andrei), fermecând publicul cu eleganța sa. Nu în ultimul rând, Vlad Nicolici l-a omagiat pe Aurelian Andreescu printr-o interpretare credibilă a piesei „Copacul” (m. Jolt Kerestely / v. Ovidiu Dumitru), cu reală carismă și minimalism.
Momentul Loredanei Groza ne-a înfățișat-o pe artistă în ținuta purtată de aceasta la 16 ani, la Festivalul de la Mamaia din 1986, când a obținut marele premiu la Secțiunea Interpretare cu piesa „Mă întreb ce să fac...” (m. Mariu Țeicu / v. Eugen Rotaru). „Ce va fi cu iubirea mea?” (m. Mariu Țeicu / v. Eugen Rotaru) a fost cel de-al doilea cântec pe care artista l-a livrat într-o interpretare de excepție.
Loredana, epilog vibrant
În ceea ce privește recitalurile din finalul serii, trupa de pop-rock Hara a fost cea care a dat startul unei ieșiri din monotonie. Cu un sound unic, amprenta vocală a solistului este ușor de identificat și atribuit, iar publicul s-a înviorat considerabil. De asemenea, Flavius Buzilă, solistul grupului, a semnalat problema pe care o întâmpină artiștii tineri în a se exprima liber din lipsa platformelor reelvante, subliniind necesitatea de a avea „festivaluri care să se modernizeze de la an la an și care să pună accentul și pe creație, pentru că despre asta este vorba în muzică. Creația merge mai departe și duce muzica mai departe”.
Voltaj a preluat ștafeta, de data aceasta în formulă completă, și a determinat publicul să cânte pe versurile lor și să se miște pe ritmurile electrice ale trupei care a colorat copilăria sau tinerețea mai multor generații. Emoție, comuniune și electrizare, așa poate fi sintetizat momentul Voltaj de seara trecută.
Loredana a încheiat seara cu un show de mare clasă, combinând cântece din repertoriul muzicii ușoare, cu piese ritmate și vibrante de influență folclorică sau lăutărească. Punctele-cheie al acestui moment au fost reprezentate, în primul rând, de duetul cu Horia Moculescu pe piesa „Și dacă” (m. Vasile Veselovsky / v. Mihai Maximilian) și de alegerea artistei de a coborî de pe scenă direct în public, alături de fanii care au cântat și au dansat de ea pe parcursul serii. De altfel, artista și-a anunțat fanii în exclusivitate despre noul sou single, „Mr. Amor”, lansat luni, 28 august.
Promisiunea unei revederi
Marea surpriză a serii a fost însăși declarația făcută de președintele Consiliului Județean Constanța, Mihai Lupu, prin care s-a confirmat viitorul Festivalului Național de Muzică Ușoară Mamaia și nu oriunde, ci chiar pe scena Teatrului de Vară: „Cu certitudine va avea un viitor pentru că (...) Teatrul de Vară va intra într-o reabilitare. De asemenea, am dori să ducem mai departe acest proiect și (...) să fie un festival internațional”. Marius Lupu a mai adăugat că „acum 60 de ani, s-a gândit ca acest festival să fie ca un festival de la Sanremo. A fost o copie și cred că, uneori, a fost reușită”.