3, 2, 1... Începe școala!

Primul clopoțel se apropie cu pași repezi, iar copiii încep să se pregătească sufletește de un nou an școlar.

“– Aţi uitat tocmai ce era mai important!

 – Da, spuse şi tata, mi se pare că el este cel care începe şcoala azi. Noi numai îl conducem…”, (Ziua când toți au șapte ani, Octav Pancu Iași)

Dacă citești acest articol, este destul de limpede că știi că cel care începe școala este copilul și nu tu. Acest lucru înseamnă că ești un părinte pregătit să pui într-un cufăr amintirile și emoțiile tale legate de școală și să lași loc pentru emoțiile pe care le are copilul tău. 

Cum procedăm cu bobocii

Din punctul meu de vedere, primul pas pe care îl ai de făcut este să îl ajuți pe copil să fie pregătit emoțional pentru a face față noilor provocări și schimbărilor. Ascultarea empatică, asigurarea copilului de sprijinul necondiționat de acasă și apoi alte discuții pe care le simțiți necesare. Dacă aveți un copil de vârstă mică, jocurile de rol cu jucăriile preferate care încep și ele școala sunt cele mai potrivite pentru a afla percepția și temerile pe care le are cel mic. Prin joc îl puteți ajuta să-și creeze imaginea/reprezentarea adecvată și să-și învingă temerile.

Pentru copiii care se despart de grădiniță și acum încep școala este importantă crearea unei rutine zilnice și a unui program de somn regulat. Cu pași mărunți, promovăm independența și contribuim la dezvoltarea abilităților de organizare.

Achiziționarea rechizitelor și amenajarea unui spațiu de învățare

 Ideal este ca rechizitele să le achiziționați împreună cu ei, nu pentru ei. Astfel, sentimentul de conexiune, de responsabilitate care sprijină buna organizare se realizează într-o manieră mai naturală decât atunci când i le prezentăm ca fiind ale sale.

Rechizitele achiziționate au nevoie de un spațiu de depozitare înainte de începerea școlii și pe parcursul anului școlar ceea ce ne duce spre un alt pas necesar: crearea sau actualizarea spațiului de lucru.

 Spațiul de învățare al copilului trebuie reorganizat conform vârstei și noilor nevoi izvorâte, însă anumite lucruri rămân neschimbate indiferent de vârstă: cameră luminoasă și bine aerisită, mobilier adecvat vârstei și materialelor/rechizitelor folosite, lipsită de distractori (televizor, tabletă, gadgeturi, jucării etc.). 

Pentru cei care continuă un ciclu de învățământ este utilă reevaluarea rutinei, a obiectivelor de învățare în funcție de cerințele etapei următoare.

Drepturi și responsabilități

Discutați despre statutul de elev, despre drepturile și responsabilitățile care-i revin. Care sunt cele mai importante valori pe care le ia cu el. Discutați despre punctualitate, despre învățare ca efort și reușită personală, despre echipa pe care o formați cu profesorii școlii și despre sprijinul pe care-l are în cadrul didactic la școală și în voi acasă. Vorbiți despre învățare cu sinceritate și naturalețe. Este o activitate care, înainte de a-i oferi satisfacție și validare, pesupune efort, încercare, eșec și necesită perseverență. 

Punctele nevralgice

Dacă în anul școlar precedent, copilul a întâmpinat dificultăți de relaționare, de adaptare sau s-a confruntat cu orice tip de situație tensionată, este necesar să vă asigurați că sunt capitole închise, că este echipat cu comportamente adecvate de răspuns pentru situațiile care, în trecut, s-au dovedit a fi o provocare. Nu este indicat să porniți noul an din inerție sau să presupuneți că timpul vindecă și că, odată cu începerea unui an școlar nou, problemele au dispărut sau vor dispărea de la sine. Copilul are nevoie să i se reamintească instrumentele la care poate apela, are nevoie de o reconfirmare a persoanelor securizante din viața lui, de la școală și de acasă.

Tehnologia, bat-o vina!

Este momentul să puneți în discuție tehnologia. Schimbarea rutinelor peste vară include de obicei compromisuri făcute nu doar în dreptul programului de somn, ci și al tehnologiei. Stabiliți cum și când vor putea folosi tehnologia pe perioada școlii.

Bucuria unui nou început

Am lăsat la final gândul cel mai important: indiferent de aspectul asupra căruia lucrați, cea mai însemnată variabilă este emoția dominantă. Cumpărăturile, discuțiile să le purtați într-o notă optimistă, de anticipare plăcută a perioadei care urmează: revederea colegilor sau extinderea cercului de potențial prieteni, a adulților suport, a îmbarcării în aventura cunoașterii.

Foto: Unsplash